Gå til sidens hovedinnhold

Dansk avis med oppfordring til Støre: Gå fremst i den grønne omstillingen

– Kjære Norge, hvis ikke dere som har et oljefond på 12.000 milliarder kan gjennomføre et raskt grønt skifte, så kan ingen, skriver Information på sin forside.

I en lederartikkel onsdag skriver den danske avisen at Norge i dette stortingsvalget hadde sjansen til å ta et stort ansvar på sine brede skuldre og vise oljeland verden over at det er mulig å skifte kurs i tide.

– Men slik gikk det ikke. Sjansen for å foreta sterkt nødvendige og markante endringer i norsk klimapolitikk synes å være forbi. Seierherren Jonas Gahr Støre fra Arbeiderpartiet blir ikke avhengig av verken Rødt eller Miljøpartiet, skriver avisen.

Se den fulle oversikten her: Disse kom inn på Stortinget

De mener dette betyr at de mest vidtgående kravene om klimahandling er bremset, og at Norge nå risikerer å sette sitt «ellers velfortjente gode renommé i verden» på spill.

Avisen mener argumentet med at Norge kun står for 2 prosent av verdens olje fremstår hyklersk når Norge roper om klimakamp i internasjonale fora. De har en klar oppfordring til Støre:

– Kjære Jonas Gahr Støre: Norge har ikke bare alle de riktige forutsetninger, men også en forpliktelse til å gå fremst i den grønne omstillingen. Det er en vanskelig oppgave, det vet vi. Men hvis ikke Norge kan, hvem kan da?

Før valget spurte storavisen The Guardian seg om «oljegiganten Norge er klar for å bli grønne», og etterligne Danmark.

– Selv om målingene forutsier at sentrum-venstre-opposisjonen vil kaste den konservativ-ledede koalisjonen, er skjebnen til industrien som har gjort Norge til en av Europas mest velstående nasjoner langt fra forseglet, skriver den britiske avisen, og legger til:

– Norge har et økende press på seg for å etterligne nabolandet Danmark, som avslutter letingen etter fossilt brensel og som har som mål å stoppe all produksjon innen 2050. Danmark planlegger også en massiv investering i bærekraftig strømproduksjon, skriver The Guardian.

Dagbladet Information beskriver seg som partipolitisk uavhengig, men plasseres av de fleste på sentrum-venstresiden i det politiske landskapet. Opprinnelig var den en pressetjeneste for den danske motstandsbevegelsen under den tyske okkupasjonen av Danmark.