*Nettavisen* Nyheter.

Dårlig syn ga modelloppdrag

Foto: Ole Walter Jacobsen (Specsavers)

Det er ikke hver dag det er en fordel å ha dårlig syn.

13.02.09 11:51

(SIDE2:) I fjor vant Stavanger-jenta Merethe Kathrine Meier (23) den norske finalen i optikkjeden Specsavers «Årets Brillebruker 2008.» Nå blir hun kjedens nye ansikt i kjedens nordiske solbrillekampanje.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Hvordan blir det å se seg selv på butikkpostere og internettannonser over hele Norden?

- Hva, kommer det i hele Norden? Jeg trodde det bare var i Norge jeg, sier Meier overrasket til Side2.

Briller fra USA
Hun studerer i Bergen og bor rett ved siden av en Specsavers butikk. Meier må gå forbi den hver dag på vei til skolen.

- Det kan bli litt rart å gå forbi den hver dag, men det er bare koselig, sier hun.

Meier fant annonsen til konkurransen i et blad.

- Jeg så den i et blad på legekontoret. «Har du noen tøffe briller?» sto det, og jeg tenkte at jeg hadde de tøffeste brillene fordi jeg hadde kjøpt de i California. Så det var ikke sånne briller som alle andre har, sier hun.

23- åringen bruker briller til vanlig, men har ikke dårligere syn enn minus 1,25.

Det var omkring 400 deltakere med i konkurransen, men kun ti gikk videre til finalen i Oslo.

- Jeg vant en langhelg i London, og tok med min mor. Vi fikk hotell inkludert og hadde en langhelg hvor vi koste oss, og konkurransen var på en tirsdag i London, sier Meier.

Meier var den eneste som gikk videre fra Oslo til London.

- Det var veldig uventet, men det var en veldig kjekk opplevelse, sier Stavanger-jenta.

Hun vant dessverre ikke konkurransen i London.

Vil ikke bli modell
Fotoseansen varte i fire timer, med et stort team på plass for å ta bildene. Meier synes det har vært spennende å prøve seg som modell.

- Jeg ble kjent med både fotografen og stylisten og jeg synes det var spennende å se hvordan deres hverdag er. Modelljobbing er ganske krevende og man blir sliten etterpå, men det var egentlig bare en kjekk opplevelse. Jeg fikk snakket med de på kontoret til Specsavers også, som har vært utrolig snille med meg, sier Meier.

Av alle de ulike solbrillene hun har på seg i kampanjen, likte hun de største best.

Meier har ikke fått flere modelloppdrag etter brillekampanjen.

- Det er ikke noe ønske heller. Jeg kommer ikke til å gjøre noe mer enn denne kampanjen. Det var kjekt å se hvordan det var, men det er ikke helt min stil, sier Stavanger-jenta.

Så du drømmer ikke om en modellkarriere?

- Absolutt ikke, sier 23-åringen.

Kampanjen vil vare i hele mars og deler av april.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.