RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Datagigant i tusen bytes

Foto: TV 2 hjelper deg (TV 2 hjelper deg)
Sist oppdatert:
PC-leverandøren Whitebox ble raskt en av Norges største innen bærbare datamaskiner. Men eventyret fikk en brå slutt.

For omtrent fire år siden så datafirmaet Whitebox dagens lys i Hønefoss. Bedriften spesialiserte seg på bærbare pc-er, og ble raskt et av Norges desidert største private foretak innen dette segmentet. Whitebox leverte gode produkter til uslåelige priser, og til tross for et litt rufsete rykte og enkelte problemer med å levere produkter i rett tid, var firmaet en ubetinget suksess.

Men så med ett, sommeren og høsten 2006 velter klagene inn. Hundrevis av forbrukere er rasende, bedriftens support ser ut til å ha kollapset fullstendig og hele Whitebox ser ut til å rakne. Hva har skjedd?

To forbrukere med et dataproblem
Christopher Nyrerød og Fredrik Otterstad bestilte begge pc gjennom Whitebox, og opplevde på hver sin kant en voldsom frustrasjon over manglende service fra firmaet.

- Det virket som om firmaet plutselig bare la ned driften, forteller Christopher, som flere ganger hadde sendt inn sin pc til reparasjon. For trass i utallige e-post og oppringninger fikk aldri studenten ordnet den ødelagte pc-en sin, og de 14-15 tusenlappene virker nå tapt.

- For min del begynte denne saken for nesten fire år siden. Jeg fikk store problemer med Whitebox, og da de ikke rettet seg etter forbrukerkjøpsloven gikk jeg til Forbrukerrådet. Da jeg vant frem med saken min der og firmaet fremdeles ikke ville hjelpe meg tok jeg saken videre til Forbrukertvistutvalget.

Dette forteller en annen ulykkelig Whitebox-kunde, Fredrik Otterstad. Da pc-leverandøren heller ikke ville lytte til Forbrukertvistutvalgets uttalelse havnet saken i Tingretten. Whitebox tapte på alle punkter, og ble dømt til å betale tilbake de pengene pc-en hadde kostet Fredrik.

En alvorlig sak
At forholdene rundt Whitebox er alvorlige, kan både Forbrukerrådet og politiet skrive under på. Synnev Aas Aaby som jobber for Forbrukerrådet i Skien har sjelden sett en sak med så stort omfang.

- Slik vi ser det så er denne saken veldig stor. Vi har fått inn ekstremt mange klager på samme firma innen relativt kort tid, og firmaet har ikke maktet å komme med noe særlig svar tilbake til oss om hvorfor ståa er som den er.

Hønefoss-politiets Arne Erik Håkonsen har på sin side til nå mottatt omtrent 20 anmeldelser fra rasende Whitebox-kunder, og lovens lange arm ser også alvorlig på saken.

- Vi etterforsker dette som en bedragerisak. Det vil si at vi nå vil se om folkene bak Whitebox med viten og vilje har gått inn for lure kundene sine, forteller Håkonsen, som leder etterforskningen. Samtidig understreker Håkonsen at politiets arbeid på langt nær er ferdig, og at det kan vise seg at det ikke ligger noe straffbart bak forholdene med Whitebox.

De involverte i Whitebox
TV 2 hjelper deg får etter hvert tak i de som mest sannsynlig var de mest sentrale brikkene i Whitebox, Belinda Andvik og Christian Møller. I følge Brønnøysundregisteret er det Andvik, en 28 år gammel kvinne fra Hønefoss, som eier selskapet. Men også Møller innrømmer overfor oss at han har spilt en viktig rolle i bedriften.

Møller kan også fortelle hvorfor selskapet plutselig gikk over ende sommeren/høsten 2006.

- Hovedgrunnen til at Whitebox til slutt fikk så store problemer var at forholdet mellom Andvik og meg tok slutt. Etter dette virket det ikke som om Andvik ville ha noe å gjøre verken med meg eller selskapet, og siden hun hadde spilt en så stor rolle i selskapet, gikk rett og slett ikke hjulene rundt lenger. Hun var på mange måter sjefen, og hadde kontroll på både økonomi og supportdelen.

Men dette tilbakeviser imidlertid Belinda Andvik på det sterkeste. Hun mener at hun nesten ikke hadde noe med selskapet å gjøre i det hele tatt, og det til tross for at hun står oppført med store ligningsinntekter de årene selskapet var på sitt største.

- Jeg har spilt en meget begrenset rolle i firmaet, og faktisk ikke tjent fem øre på det. Jeg har hatt min jobb i omsorgsyrket. Hvorfor skulle jeg begynne med data? Jeg kan jo ingenting om det, forteller Andvik, som mener firmaet begynte å få slagside lenge før forholdet mellom Møller og henne strandet.

Andvik innrømmer imidlertid at det var hun som eide firmaet, men sier at det var Møller og hans partnere som styrte butikken helt. Hun føler seg frustrert, brukt og sier at hun i samarbeid med politiet nå prøver å ordne opp i alle problemene som kunder av Whitebox har erfart den siste tiden.

Nye pc-er sendes ut
Også Christian Møller prøver nå å gjøre frustrerte og misfornøyde kunder til lags. Han har skaffet til veie et stort antall splitter nye pc-er som han i tiden som kommer sier han skal sende ut til kunder som føler seg dårlig behandlet av Whitebox.

- Dette håper jeg blir et reelt plaster på såret til de som føler at de ikke har fått valuta for pengene hos Whitebox, sier Møller, som er skuffet over Belinda Andvik som han mener forsvant fra bedriften.

- Hadde ikke Andvik stukket av slik hun gjorde, og sluppet alt som hadde med Whitebox å gjøre, hadde ikke forbrukerne fått de problemene som vi nå ser, avslutter Møller.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere