RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dataspill kan utkonkurrere TV

Sist oppdatert:
Vi bruker stadig mer tid på dataspill. Denne formen for underholdning er nå så populær at den snart kan konkurrerer med TV-titting.

Britene er i ferd med å bli en nasjon av dedikerte dataspillere viser en studie som Entertainment and Leisure Software Publishers Association har utført.

Faktisk spiller folk nå så mye at dataspill snart kan konkurrere med TV-titting dersom man regner det antallet timer som folk bruker på de to aktivitetene i løpet av en uke, melder BBC News.

Stadig flere brukere
Over de siste 15 årene har programvare som er laget for underholdning tatt over som den dominerende måten ungdom fordriver tiden med, heter det i rapporten.

I tillegg mener man at nye spillkontrollere som for eksempel Sonys EyeToy vil åpne for at dataspill når ut til et bredere publikum.

Like pop som Robbie Williams
Salgstallene viser at spill rivaliserer med andre former for underholdning som for eksempel musikk og film. Den siste tiden har de mest populære spilltitlene solgt rundt 300.000 kopier, mens de mest populære CD-ene selges i 3-4 millioner eksemplarer.

Men dette er nå i ferd med å endre seg. For eksempel ble det solgt 1 million kopier av gangsterspillet Grand Theft Auto: Vice City i løpet av de to siste månedene før jul i fjor. Det er like mye som Robbie Williams solgte av sitt Escapology-album i samme periode.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere