*Nettavisen* Nyheter.

De beste joggerutene

Vi guider deg til de beste joggeturene i de største byene i Norge.

31.08.07 15:15

SIDE2: Få storbyer har så mange rekreasjonsmuligheter som Norges største byer.

Å ha en fin treningsrute kan ha alt å si for motivasjonen. Nå som de fleste er i gang med jobb og studier er det en fin måte å få mer energi på. Dessuten er det gratis og kan by på mange fine natur-opplevelser.

Lesogså: Jogg deg smart

OSLO

Mange valgmuligheter
Sognsvann og Nordmarka: Runden rundt Sognsvann er ca. 3,3 km lang. Synes du det erfor kort kan du ta en ekstra tur rundt vannet, eller fortsette på de mange stiene innover i Nordmarka. For eksempel til Ullevålseter og videre til Tryvann. Hvis formen ikke er på topp er dette et fint sted å starte, for det er umulig å jukse og korte ned på runden, med mindre du legger på svøm.

Kongelig joggetur
Bygdøy: Her kan man både løpe i Kongsskogen og i park anleggene rundt Huk. Er det varmt nok og du kjenner lysten melde seg kan du også ta en svømmetur i sjøen. Du kan også droppe bussturen ut, og heller bruke den fine sykkel- og gangveien som går langs Frognerkilen.

Kunstneriske omgivelser
Frognerparken: Joggeturen går mye fortere hvis det er noe å se på veien. Side2 garanterer deg en god start på dagen, når du løper forbi pene blomsterbed og vakre statuer. Kanskje de steinharde kroppene inspirerer deg til å ta noen situps etter turen.

Yrende liv
Østensjøvann: Østensjøvann ligger ved Lambertseter og er Oslos største fuglereservat. Runden rundt vannet er 4,5 km, og området blir brukt av både fugletittere, turgåere og joggere.

Bakketrening
Østernvann: Det er lett å gå i surr i Østensjøvann og Østernvann. Sistnevnte ligger på grensen til Bærumsmarka. Det tidligere drikkevannet blir brukt av syklister, turgåere og joggere. Man kan velge mellom utallige skogstier og skogsbilveier, men har du tenkt deg helt til vannet kommer du ikke utenom oppoverbakkene. Man kan gå hit fra både fra Bogstad og Fossum.

Løp intervaller
Ekeberg: Ekebergsletta er en del av Oslos største parkområder. De lange slettene er fine for intervalltrening.

BERGEN


Kom deg opp i høyden
Fjellveien: Fløybanen er ikke bare en turistattraksjon. Kjøper du enveisbillett kan du få deg en deilig gå tur ned igjen, eller en real treningsøkt opp de svingete bakkene. Selv om øverste stasjon bare ligger få minutter fra sentrum, er den også utgangspunkt for mange turmuligheter i høyfjells terreng.

Bergens turlag anbefaler to turer. Den letteste er Fjellveien som går fra Ytre Sandviken mot Fløyen. Her kan du velge hvor langt du vil løpe, og passer derfor for di fleste. For dem som har bygget opp en super kondis, eller som vil kombinere treningen med en skikkelig tur bør gå for Vidden. -Det er en 4 timers tur, sier Hanne Olsen fra Bergens Turlag til Side2. Vidden går fra Ulriken til Fløyen.

Les mer om Bergens turmuligheter her

TRONDHEIM

Stier og fjord
Langs fjorden: Eva Austvik fra Trondheims Turistforening anbefaler å ta en løpetur langs Ladestien.

- Her kan du løpe fra sentrum, og stien følger fjorden utover. Ellers byr også Bymarka og Granåsen fine tur terreng.

Les mer om Trondhjems turmuligheter her

Finn flere turmuligheter i hele Norge her

Les mer om trening og helse her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.