*Nettavisen* Nyheter.

De beste og verste jobbsøknadene

Det er viktig å skille ut seg, men også farlig. Se eksempler og ekspert-råd.

26.09.08 14:24

Å være for kreativ i jobbsøkerprosessen kan slå tilbake på deg selv. Det er en hårfin balanse mellom å virke desperat og faktisk stikke seg positivt ut i søkermengden.

Tony Beshara, forfatter av boken Acing the interview, forteller om den gangen en kandidat på forhånd hadde sendt inn en boks som inneholdt en sko. På den medfølgende lappen sto det: «La meg få foten i døra, og dere vil bli fornøyde.»

- Da hun kom på intervjuet, hadde hun med den andre skoen. Det er en flott måte å starte intervjuet på, sier Beshara til CNN.

Beshara har flere eksempler: En kandidat som håpet å få jobb innen salg sendte inn en søknad i en konvolutt full av stjerneklistremerker. Disse falt ut da konvolutten ble åpnet. På toppen av søknaden sto det: «Ansett en stjerne».

Yale-studenten Aleksey Vayner ble smått legendarisk da han lagde denne overkomiske skrytevideoen av seg selv:

HTML EMBED

Profesjonelle CV-lesere i Norge har andre og andre mer nøkterne tips for hvordan du kan skille deg positivt ut.

Ser etter «noe ekstra»

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: McCann

- Vi er ute etter noe ekstra i det de skriver i søknaden, det de leverer eller deres referanser. Et eller annen som tilsier at de har gode hoder og gode tanker, sier faglig leder i reklamebyrået McCann, Monika Augustsson.

Stillinger utlyses ikke på samme måte innen den kreative bransjen, og ofte er det byråene selv som henvender seg til søker. Byråene mottar søknader kontinuerlig gjennom hele året, uavhengig om de har stillinger ledig eller ikke.

- Man bruker ofte de samme ordene: «Sultne på nye oppgaver» og «god på samarbeid». Det skulle jo bare mangle egentlig. De som klarer å skape et bilde eller fortelle en liten historie og gjør oss nysgjerrige, vil med en gang gi oss et bedre inntrykk. Man må bryte med den tradisjonelle måten å søke på. Her er det mye som kan gjøres med ord. Vi vil føle at det står et menneske bak, og ikke bare en profesjonell søknad, sier hun.

Sendte selvgjort julekalender
Teksforfatter Lillian Audunhus jobber hos McCann. Før hun fikk jobben der sendte hun og teamkollega Anne Mæhlum en vin-dunk omgjort til en julekalender som gave til bedriften. De kledte den i papir, lagde luker og skrev meldinger i lukene. Medlingen var relatert både til jobb og til høytiden.

- Det var en liten påminnelse slik at de ikke skulle glemme oss over julen. Ting tar gjerne litt tid i denne bransjen, og istedenfor å ringe og mase slik man pleier å gjære, så vridde vi det heller til noe mer hyggelig, sier Audunhus.

Påfunnet falt i dette tilfellet i god jord.

- Det spørs helt på bransjen om et slikt påfunn fungerer. Det kan slå riktig eller veldig feil ut, men det må være relevant til bransjen. Vi står kanskje friere til å leke litt i reklamebransjen, sier hun.

Kan virke desperat
Rekrutteringsansvarlig i Telenor, Marianne Stokke, mener at påfunnet med julekalenderen kunne ha gått igjennom hos Telenor, hvis kreativitet var spesielt viktig for stillingen. Men hun påpeker at hvis vedkommende ikke har relevant kompetanse i tillegg, ville ikke julekalenderen alene hjulpet for å komme på intervju.

- For den type stillinger hvor kreativitet ikke vektlegges så høyt, så kan slike påfunn fort oppfattes som et litt for desperate forsøk på å skille seg ut, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Telenor

Stokke mener man kan skille seg ut ved å ta en telefon der man stiller gode spørsmål.

- Klarer man samtidig å flette inn relevant informasjon om seg selv, vil de bli lagt merke til, og jeg vil ta en ekstra kikk på CV-en. Men det kreves jo at du også klarer å tydeliggjøre kompetansen din i CV-en, sier hun.

Løgner blir gjennomskuet
Personaldirektør Konsern, Jan Widar Iversen i Gilde sier følgende om det å bli lagt merke til:

- Det å bli lagt merke til betyr at man er den man er, og ikke prøver å spille noen andre. Ha papirene i orden og snakk sant, sier Iversen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Gilde

For HR sjef i NetCom, Per Øyvind Hansen er det å skrive en troverdig søknad viktig.

- De som er profesjonelle til å lese CV-er vil lese seg forbi skryt og små løgner, sier han.

Mer fra Nettavisen Jobb:

Ble avisene lurt trill rundt?

Sjefen har lov til å sjekke PC-en din

Sier opp, men sier ikke hvorfor

Han peker også på å det å forberede referansene sine som en viktig del av å bli sett.

- Referanser er ofte glad for å snakke om det positive, og man må gjerne dra det negative med vedkommende ut av de. Er det bare skryting vil vi begynne å lure litt. At referansene har gjort seg nyanserte tanker om vedkommende på forhånd er viktig.

- Det verste er de som starter med å si: «Jeg kjenner ikke vedkommende så godt». legger Hansen til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag