RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: gettyimages

De hotteste skoene

Favoritten har mer enn 13 millioner fans på Facebook.

(SIDE2): Sosiale medier har blitt et viktig element i markedsføringen av bedrifter og varemerker. Men selv om det på mange måter nå har blitt enklere å nå ut til sin målgruppe, må man likevel ofte sloss om oppmerksomheten med millioner av andre som har samme mål for øye.

Skodilla? Les mer på Side2s skospesial.

Det er ingen tvil om at det finnes mange skoelskere der ute, og disse bruker selvsagt også sosiale medier for å holde seg oppdatert på trender og sine favorittmerker. Her er de mest populære skomerkene på Facebook:

1. Converse All Star – 13,2 millioner fans
Her blir brukerne oppdatert på produktnyheter, medlemmene deler bilder av sine siste Converse-kjøp, stiller spørsmål om hvor man får tak i nyhetene og foreslår ideer for ny design og funksjonalitet.

2. Adidas Originals – 7,1 millioner fans
Denne siden er ikke kun beregnet for Adidas-skoene, men også alt fra vårens solbriller til videoannonser for merkets denimkolleksjon. Sistnevnte har fått mye oppmerksomhet, blant annet trykket flere tusen brukere på Like-knappen etter å ha sett en videosnutt av en ung kvinne i et prøverom som prøvde et par Adidas Jeans samtidig som hun utførte forføreriske «dansemoves».

3. Nike Football – 5 millioner fans
Kanskje ikke overraskende at denne siden er blant de største. Nike Football oppdaterer brukerne med fotballsitater, videoer og bilder, i tillegg kan du finne den perfekte fotballskoen med applikasjonen «bootfinder», spille fotballspill og lage en egen fotballskjorte – blant annet.

4. DC Shoes – 3,9 millioner fans
Den amerikanske skoprodusenten DC Shoes lager sko tilpasset ekstremsport, skating og snowboarding. De er også populære på Facebook hvor selskapet blant annet legger ut en rekke backstagebilder fra arrangementer innen for eksempel supercross.

5. Puma – 3,8 millioner fans
Pumas Facebook-side fokuserer mye på Puma Social Club, et sosialt konsept hvor man skal samles om «kveldsaktiviteter» som bordtennis, dart, bowling og lignende. I tillegg brukes siden mye til konkurranser der Puma deler ut premier.

6. Nike Basketball – 2,4 millioner fans
Den andre, men ikke den siste, Nike-siden på denne lista. På Nike Basketball blir brukerne oppfordret til å komme med sine meninger rundt forskjellige elementer av basketballsporten.

7. Vans – 2 millioner fans
På Facebook-siden til ukonvensjonelle Vans er hovedfokuset i tillegg til produktinfo, på miniserier og videoklipp.

8. TOMS Shoes – 745.000 fans
Konseptet med TOMS Shoes er «One for One» – at et par sko blir donert til et barn i nød for hvert solgte par TOMS Shoes. På Facebook-siden får brukerne bli med på å se litt av hvordan konseptet fungerer.

9. Ugg Australia – 685.000 fans
På Uggs Facebook-side er meldingen fra brukerne hyppigere enn fra Uggs markedsføringsteam. Og brukerne er heller ikke sene med å hjelpe hverandre dersom noen skulle komme med spørsmål.

10. Nike Women – 670.000 fans
Den tredje av Nikes Facebook-sider på denne lista, er Nike Women, som faktisk er mer populære på Facebook enn de mer tradisjonelle feminine Jimmy Choo og Christian Louboutin. Trolig er dette takket være tips fra treningseksperter og idrettsutøvere.

(Tallene er basert på antall «Likes» på Facebook per 8. mars 2011)

(Kilde: Footwear News)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere