RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

De mest effektive slanketipsene

Ditt første steg i retning av å slanke deg begynner med beslutningen. Du må bestemme deg for at du skal slanke deg. Her er noen nyttige tips.

Når du har bestemt deg for at du skal slanke deg, kan du begynne å planlegge hvordan du skal gjøre det. I planleggingsfasen kan det være greit å vite disse tingene:

 Siste artikler på Trim.no

(*) Slanking skjer når kroppen ikke får nok kalorier i seg gjennom kostholdet til å kompensere for de kaloriene du forbrenner. Så enkelt er det. Men det finnes flere måter å få dette til å skje på.

(*) Du kan øke din fysiske aktivitet og dermed øke forbruket av kalorier. Men dette i seg selv er ikke slankende. Matlysten vil øke sammen med fysisk aktivitet, og passer du ikke på at du ikke begynner å spise mer, så vil kroppsvekten holde seg stabil.

(*) Ved å øke din fysiske aktivitet og samtidig passer på at du spiser nøyaktig det samme som før du satte i gang med mer fysisk aktivitet, vil du gå ned i vekt.

(*) Å bli sulten er ikke noe du skal unngå. Sultfølelsen oppstår så fort kroppen ikke får nok mat til at den kan beholde kroppsvekten sin. Altså betyr sult at du går ned i vekt. En viss sultfølelse er nødvendig for at du skal kunne gå ned i vekt.

(*) Du er ikke nødt til å bli veldig sulten. Det er faktisk ikke tilrådelig da det tærer hardt på motivasjonen din. Prøv heller å bare ha en svak antydning til sultfølelse.

(*) Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Du kan simpelthen bare redusere matinntaket ditt noe under kroppens behov, og straks vil kroppen ta i bruk sine fettreserver.

(*) Fysisk aktivitet, trening og arbeid legger en demper på både sultfølelse og matlyst. Dette skjer både gjennom fysiologiske og psykologiske mekanismer. Så hold deg i aktivitet!

(*) Ikke sett i gang med uvant trening når du slanker deg. Går du for fort fram kan du lett pådra deg belastningsskader og smerter. Overtrening kan også inntreffe lettere enn ellers. Grunnen til dette er at du under slanking reduserer kroppens overskudd, og dermed er den ikke så godt rustet til å tilpasse seg en økende treningsmengde. Ideelt sett så er du allerede på et visst nivå med trening, som du kun vedlikeholder under slankingen din. All økning utover det vante bør foregå svært forsiktig og gradvis.

(*) Det er en stor fordel å passe på og spise sunt når du ved slanking spiser gradvis mindre. Kroppen har mindre ressurser å rutte med, og trenger det den kan få av vitaminer, mineraler og viktige ernæringsemner.

(*) Etter hvert som kroppen forbruker kroppsfett, vil den skru ned forbrenningen sin. Dette gjør kroppen for å prøve å best mulig spare på fettreservene sine. Undersøkelser har vist at forbrenningen kan reduseres med opptil 40 prosent. Det tar vanligvis 4-8 uker med slanking før forbrenningshastigheten når bunnivå.

Mange som slanker seg benytter ulike typer kosttilskudd. Mange rapporterer at de føler de har stor nytte av å benytte tilskudd. Det kan være tilskudd som måltidserstattere, vitaminer og tilskudd som virker positivt inn på forbrenningen. Det finnes mange merker på markedet. Vær obs på at måten du bruker slike kosttilskudd på, kan ha betydning for effekten.

Relaterte saker på Trim.no
Slanking og glykemisk indeks
Glykemisk indeks
Manipulering av kostholdet
Kosttilskudd
Tynntarmen har langtids lagringsfunksjon

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere