RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De overlevende fra dot.com

Sist oppdatert:
Da Adcore gikk ned med sine 2000 ansatte, hadde et lag på fjorten vett til å ta redningsvestene på. Vestene sitter fortsatt. Høye bølger er i vente.

Når Making Waves spiser lunsj i egne lokaler, avsluttes den med havrekjeks og kaffe traktet på en helt vanlig Moccamaster. Som overlevende fra dot.com-perioden holder firmaet seg langt unna fancy kaffemaskiner. Grunnen?

- Kaffemaskinen har blitt symbol på dot.com-tiden, sier Jørn O. Jøntvedt, leder for designavdelingen i Making Waves.

- Den sitter langt inne, sier Eiliv Mæhle, markedsdirektør i samme firma, om lysten til å kjøpe.

Propaganda er på besøk i Making Waves nye lokaler. Firmaet har funnet seg til rette ved Akerselva, i lokalene til reklamebyrået som forsvant: Missing Link ("De mistet noe, ha ha..." fniser Mæhle). Det var 14 utbrytere fra Adcore som startet opp Making Waves. Adcore vokste seg til over 2000 ansatte i 13 land, på bare et par år, og eksisterer nå mellom to permer, som sagaen om it-boblen.

Som forliste fra Internett, ble det viktig å få et fysisk fotfeste for Mæhle. I mai kjøpte Making Waves et gammelt vaskeri ved Akerselva for ni millioner kroner.

- Vi representerer den nye industrien. Vi er historiefortellerne og kunnskapsindustrien, sier Mæhle. På tre år har 14 blitt til 22, og firmaet er på utkikk etter flere. Så lenge det er de rette menneskene. Men hva gjør Making Waves?

- Vi er i tangeringspunktet design, teknologi og interaksjon, sier Jøntvedt.

- Der strategisk design er en veldig viktig del, sier Mæhle.

- Vårt minste felles multiplum er merkevare, sier Jøntvedt.

- Vi er en kommunikasjonskanal, sier Mæhle.

Making Waves har Norsk Tipping, Statoil, Norges forskningsråd, Kaupa, Amersham, Tandberg, Undervisningsbygg og Fargforbundet blant kundene sine. Som representanter for en relativt ny industri har Making Waves problemer med å si hvilken bransje de tilhører, men etter litt idédrodling og en kort tenkepause, lander markedsdirektøren på at:

- Vi skal lage virksomheten din bedre, sier Mæhle. Det er i bunn og grunn det Making Waves er. En energibølge som skyller over bedriften din, profilen, websiden, brukervennligheten...

For eksempel lager interaksjonsavdelingen bedre bestillingsløsninger for Braathens billettbestilling på Internett. Mens designavdelingen gjør logoen freshere og mer attraktiv. Eller teknologiavdelingene utvikler programvare. I fjor hadde firmaet en omsetning på 7,3 millioner kroner og et resultat på 65.000 kroner.

- Vi er et mellomstort selskap. Nå er vi er på et nivå hvor vi blir regnet med, sier Mæhle. Making Waves har slått for å komme gjennom de første årene, men merker at kundene er tøffere nå. Det er de ansatte glade for. Nå er de definitivt på hugget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere