RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De store taperne

Sist oppdatert:
Akkurat nå nileser rederne detaljene i statsbudsjettet.
Det hersker full forvirring om hvordan den omstridte rederiskatten vil slå inn. men det er ingen tvil. Selv om rederiene slipper å betale skatt på inntekt fremover - så må de betale tilbake en skattekreditt de har fått de siste 20 årene. Dette tilsvarer 21 milliarder kroner. De er de store taperne i budsjettet til Kristin Halvorsen.

- Det vil ikke være lønnsomt å ikke slå til her. Pakker man kofferten og drar, må man betale alt og det med én gang, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Hun truer med det rederinæringen til å bli.

Som regjeringen tidligere har varslet vil regjeringen kreve inn to tredjedeler av den utestående skatten, mens resten kan sittes inn på en egen konto hos rederiene. Innen ti år må disse brukes til miljøtiltak - hvis ikke må de innbetales igjen.

Null skatt for tilleggstjenester

Regjeringen vil også at selskaper som er innenfor rederiskatteordningen også kan få null skatt på drift i tilknytning til skipsfart, altså at de skal kunne drive strategisk og kommersiell ledelse og annen virksomhet nært knyttet til kjernevirksomheten. Det betyr at de kan få skattefritak for inntekter som i dag må skattes av – selv om de er innenfor skatteordningen.

Dette kan for eksempel være håndtering av gods og visse typer varetilbud om bord på skip, melder Finansdepartementet. Regjeringen vil ikke nå foreslå å innføre et krav om strategisk og kommersiell ledelse lokalisert i Norge, men vil vurdere om det er grunn til å innføre et slikt krav etter en overgangsfase.

Det er differansen mellom markedsverdier og skattemessig verdier for rederienes driftsmidler som skal komme til beskatning, melder Finansdepartementet.

Hodebry


- Ved inntreden i den nye ordningen fra ordinær beskatning foreslås det at differansen mellom markedsverdier og skattemessige verdier for selskapets driftsmidler mv. skal komme til beskatning. For inntreden i inntektsårene 2007 og 2008 gis det en overgangsregel om at regnskapsmessige verdier anvendes som et mål på markedsverdiene av driftsmidler med videre, melder Finansdepartementet.

Og nettopp dette skaper nå hodebry – da rederne mener at dette vil føre til langt høyere skattebyrde enn hva regjeringen regner med.

NA24 har snakket med flere skatteadvokater som er ekspert på dette feltet, samt Rederiforbundet, før budsjettet kom fredag morgen. De leser i skrivende stund gjennom forslaget med lupe for å finne ut hvordan ordningen vil fungere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere