RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De usanne slankemytene

Sist oppdatert:
Slankning har aldri vært enkelt. Hva kan vi spise og hva bør vi ikke spise? Her kommer litt hjelp.

(SIDE2): ”Hva skal jeg gjøre og spise når jeg slanker meg?” Slankespørsmålet er et evig problem, og det blir ikke lettere av at det kryr av myter som ikke nødvendigvis er sanne.

Her avslører vi noen av dem:

”Olivenolje gjør meg slank”
Det er sant at olivenolje er sunt, men det stemmer ikke at det hjelper deg i slankeprosessen.

- En spiseskje inneholder omtrent 120 kalorier, det samme som i alle andre oljer, sier ernæringsfysiolog Catherine MacDonald ifølge Mirror.co.uk.

Hun anbefaler deg å bytte om til en olivenoljespray, som bare inneholder fem kalorier per stråle.

”Jeg har ikke lov til å jukse”
Faktisk bør du jukse litt ved slanking. Det mener i hvert fall den amerikanske legen Paul Rivas. Han har oppdaget at de som jukser og spiser noe godt nå og da, lettere går ned i vekt og oftere beholder den lave vekten enn de ”flinke”. Han anbefaler alle å spise noe godt i helgen, slik at det blir lettere å holde seg unna usunn mat resten av uken, skriver Mozon.no.

”Jeg bør holde meg unna meieriprodukter”
Forskning viser at personer som spiser meieriprodukter går mer ned i vekt enn de som ikke gjør det. Grunnen er at kalsium i produktene fører til mer fettforbrenning. Michael Zemel ved University of Tennessee testet ut to grupper av overvektige. Den ene gruppen fikk lettyoghurt og 1100 milligram kalsium hver dag, mens den andre bare fikk 500 milligram kalsium.

- Ikke bare gjorde yoghurten at deltagerne gikk mer ned i vekt, men de beholdt samtidig dobbelt så mye av muskelmassen, sammenlignet med lavkalsiumgruppa, sier Zemel ifølge Forskning.no.

”Det hjelper å hoppe over måltider”
Tvert i mot!

- Et godt råd når man slanker seg, er å satse på mange, regelmessige måltider - gjerne fire til seks måltider pr. dag. Det er viktig å ikke bli for sulten. Da er det mye lettere å sprekke og spise for mye til neste måltid, sier ernæringsfysiolog Henriette Øien ifølge Helsenytt.no.

”Når jeg har trent kan jeg spise hva jeg vil”
Det er dessverre lettere å få i seg kalorier enn å brenne dem. Hvis du har trent i 45 minutter, vil en eneste osteburger tilsvare alle kaloriene du har brent.

”Frukt er kalorifri”
Frukt er selvsagt mye sunnere enn kjeks og sjokolade. Men ikke tro at frukten er helt kalorifri. Et eple inneholder 48 kalorier, en appelsin inneholder 42 kalorier og en banan inneholder 100 kalorier.

Til sammenligning inneholder 50 gram sjokolade 292 kalorier og 100 gram potetgull 520 kalorier, skriver Lommelegen.no.

”Jeg kan ikke drikke alkohol”
Du vil aldri lykkes i slankingen hvis du gir opp alt du er glad i. Og alkohol er en av vanene du godt kan beholde – i hvert fall litt. Et glass rødvin om dagen hjelper faktisk kroppen din med å bryte ned fettet!

”Når jeg kjenner meg sulten, begynner slankingen”
Det er når kroppen begynner å bruke av fettreservene at du begynner å gå ned i vekt. Dette har ingenting å gjøre med hvorvidt du føler deg sulten eller ikke, skriver DinSide.no.

”Én bit gjør ikke noe”
Her kommer det selvsagt an på hva du ønsker en bit av. Men tar du for eksempel en bit av en osteburger, får du i deg 70 kalorier. Dessuten kan den første biten av noe du er glad i påvirke hjernen din, slik at det blir veldig vanskelig å ikke spise enda en bit.

”Jeg kan spise nøtter uten å få dårlig samvittighet”
Det stemmer at nøtter inneholder fettsyrer som er sunne for hjertet, men dessverre er ikke nøttene bare sunne de heller. De inneholder nemlig mange kalorier. Blant annet inneholder 100 gram peanøtter 575 kalorier, mens 100 gram hasselnøtter inneholder 662 kalorier. Spis små porsjoner, så går det helt greit.

Her er flere slankemyter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere