Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De verste moteskandalene

Foto: (Topshop)
Men enkelte ser ut til å ha ni liv. Se skandalene her.

(SIDE2:) Moteverdenen vet å sjokkere. Ofte gjør de det helt bevisst som da Benetton på 1990-tallet kjørte sine AIDS-annonser. Annonsene, som hadde lite med klærne å gjøre, ble både rost og sterkt kritisert.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Mens andre ganger er det avsløringer som sørger for skandalene.

Som da

Kate Moss' kokainforbruk kom for dagen
Da Kate Moss var i et forhold med Pete Doherty festet hun særdeles mye. Og det var ikke noe sjakktrekk å havne på førstesiden av britiske tabloider der man tydelig så supermodellen sniffe kokain.




I 2005 kalte Scotland Yard henne inn til forhør om kokainforbruket. De var spesielt interessert i å få vite hvor hun fikk dopet fra i og med at politiet også førte sak mot Pete Doherty. Moss nektet for alt, også bildene som sto i The Mirror. Og hun ble ikke tiltalt. 2005 var imidlertid ikke modellens beste år. Både Stella McCartney, Chanel og Burberry droppet henne fra sine kampanjer.

Men Moss viste at hun hadde ni liv (og moteverdenen at de ikke brød seg så mye). Skandalen var ganske kjapt glemt, tross beskyldninger om at Moss en tid var så avhengig at hun sniffet kokain på besøk hos Nelson Mandela. Men etter at kokainmisbruket ble kjent, droppet Moss Pete Doherty nærmest umiddelbart.

Moss tjente fra 2005 til 2009 380 millioner kroner på sine 18 kontrakter med ulike merker og designere.

John Gallianos rasismebemerkninger
Dop er kanskje én ting, men jødehets er noe annet. John Galliano fikk umiddelbart fyken som motehuset Diors toppdesigner da han under en fyllekule på byen kom med flere antisemittiske ytringer. Galliano ble også filmet, noe som gjorde det vanskelig å trekke tilbake uttalelsene etterpå.

Beklagelse var heller ikke nok for sjefsdesigneren etter at han uttalte at han elsket Adolf Hitler.




G Spot for Gucci
Gucci ønsket også å sjokkere i sine reklamer. Men da de viste frem et barbert underliv med logoen sin på, synes mange de gikk for langt. Foran sto en mannlig modell på kne og etter hvert kom det frem at underlivet tilhørte supermodellen Carmen Kass.

Den strenge The Advertising Standards Authority i Storbritannia behandlet klagen mot Gucci-reklamen, men valgte likevel ikke å forby den.

The Advertising Standards Authority godtok Guccis forsikring at den vil opptre i blader som er rettet mot sofisitikerte, motebevisste og voksne mennesker og ikke barn.

Og når vi først er i gang med reklamekampanjer, så var det også mange som reagerte på zazzle.com.

Nothing tastes as good as skinny feels
Motesiden zazzle.com valgte å trykke opp T-skjorter med teksten «Nothing tastes as good as skinny feels». T-skjortene var i barnestørrelser. Det skapte rabalder og skjortene ble etter hvert trukket fra markedet. Det var en skandalemaker som hadde uttalt de berømte ordene, nemlig Kate Moss. Moss lot setningen falle da hun ble spurt om sine motto for å være modell.

Kritikerne mente at Moss, som en rollemodell for unge jenter, måtte vite at slike uttalelser ikke bidrar til et bedre kroppsbilde for tenåringsjenter. Selv andre kjendiskvinner reagerte på modellens umusikalske ord. Uttrykket ble for øvrig kåret til ett av de verste utsagnene i 2009.

Barnemodellens dristige Vogue-bilder
Og mens vi er enige på temaet barn, så har motemagasinet Vogue ikke gått av veien for å provosere i det siste. Magasinet hevdet da også at konfrontasjon og provokasjon var akkurat det de ønsket da de trykket sensuelle og voksne bilder av Thylane Loubry Blondeau (10). Jenta, som har vært modell siden hun var fem år gammel stilte i sminke, høyhælte sko og utfordrende klær.

De retusjerte og fortynnede
Thylane Loubry Blondeau trengte neppe mye retusjering. Men det har tydeligvis både Kate Middleton, Kate Winslet og Keira Knightley trengt.



Modellen Irina Shayk opplevde at Sports Illustrated rett og slett retusjerte bort badedrakten hennes i et bilde. Grazia måtte beklage etter at de gjorde Kate Middleton i brudekjolen enda magrere enn den sylslanke, nybakte hertuginnen faktisk var. Og Kate Winslet gikk selv ut og sa at bildet av henne i undertøy var langt smalere enn hun var i virkeligheten.

Magre modeller
Topshop, som retter omtrent hele sin kleskjede mot tenåringsjenter og unge voksne kvinner fikk et problem da de brukte modellen Codie Young i en reklame. Young viste en særdeles tynn framtoning. Kleskjeden var lenge standhaftig og ville kjøre kampanjen. De hevdet Codie var en normal størrelse 34.

Etter massiv kritikk valgte imidlertid den store kleskjeden å ta bort det spesielle bildet og heller erstatte det med andre modellbilder av Young fra samme kampanje.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!