RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dealmaker Eitzen holder drivet(Ny)

Sist oppdatert:
Konsernsjef Axel C. Eitzen i Camillo Eitzen & Co fortsetter å gjøre dealer i høyt tempo, og har nå gjennomført kjøpet av fem gasskip og ovetar et større kjemikalietanknybygg
Nytt: Kommentarer fra Eitzen

Eitzen har gjort en kraftig ekspansjon i innen shippingsegmentene kjemikalietank og gass siden de kom på børsen tidligere i år.

Nå mener Eitzen at kjemikalietanksatsningen har blitt så stor at de samler det hele i en ny divisjon Eitzen Chemical. I den forbindelse samler de både flåtene av skip med tanker av rustfrittstål og malte tanker under en organisasjon.

- Dette gjør vi for å bedre knytte sammen våre organisasjoner i Frankrike og Spania, og dermed utnytte den bedre, sier konsernsjef Axel C. Eitzen til iMarkedet.

Han legger imidlertid ikke skjul på at mye av årsaken også ligger i uenighet om den videre veien for Copenhagen Tankers som hittil har gjort det kommersielle arbeidet med skipene Eitzen hadde føre oppkjøpene tidligere i år.

- Copenhagen Tankers har vært drevet som et markedsføringssamarbeid, noe vi ønske å fortsette med, men de to andre, Wonsild og Clipper ønske drive det videre som et rederi, sier Eitzen.

Han påpeker også at Wonsild er den direkte konkurrent av Eitzen ny innkjøpte flåter, når ikke disse skipene kunne trekkes inn i et bredere marksføringssamarbeid gjennom Copenhagen Tankers var det naturlig å trekke seg.

Blir store likevel

Det nye selskapet Eitzen Chemical AS vil også overta ansvaret for skipene som i dag driftes av det danske samarbeidsselskapet Copenhagen Tankers. Den flåten består av 11 skip samt seks nybygg. I tillegg kommer flåtene som ligger i Navale Francaise SAS og den tidligere John Fredriksen eide rederiet Naviera Quimica S.A

Endringen betyr at Eitzen trekker seg ut av Copenhagen Tankers og overtar i den forbindelse en langsiktig befraktningskontrakt på et kjemikalietankskip som leveres i 2006. Skipet er på 19.900 dødvekttonn med rustfri tanker og er under bygging i Japan.

Gibson ble kjøpt

Eitzen melder også i dag at kjøpet av gassrederiet Gibson Tanker er i boks. Rederiet kjøper alle aksjene i Gibson Gas Tankers for 20,8 millioner dollar.

Kjøpet skal finansieres med langsiktig gjeld.

I tillegg til kjøpesummen vil Eitzen utstede aksjer for 3 millioner dollar til svenske SEB for å bedre likviditeten i Gibson Gas Tankers. Emisjonen blir gjort på markedskurs.

- Transaksjonen består av to elementer, for det første kjøpet av skipene, driftsselskapet med skattemessige underskudd i Storbritannia og organisasjonen, og nummer to et ønske om å få plassert aksjer til SEB for å øke den fri flyten av aksjer i Eitzen, sier Eitzen til iMarkedet.

Gibson har en flåten på fem eldre semikjølte gasskip på 3.200-6.000 kubikkmeter med en snittalder på 19 år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere