*Nettavisen* Nyheter.

Dempet guiding fra Wilh. Wilhelmsen

Rederikonsernet Wilh. Wilhelmsen måtte se et større fall i bunnlinjen i fjerde kvartal som følge av negative poster i finansregnskapet. Selskapet økte imidlertid på driften, men ser ikke videre økning i år.

19.05.08 00:16

Ifølge den foreløpige resultatrapporten for 2005 gikk Wilh. Wilhelmsen med et overskudd før skatt på 21 millioner dollar, som var en kraftig nedgang fra samme periode i 2005. Bakgrunnen er at Wilh. Wilhelmsen gjennom ulike sikringsforretning samt valutaposter fikk samlede negative effekter fra finansielle instrumenter på 45 millioner dollar.



I samme periode i 2004 var effektene på pluss 30 millioner dollar. I tallene ligger markedsvurderinger av bunkerssikringer, valuta- og rentesikringsinstrumenter. Justert for disse forholdene endte resultat før skatt på 65,8 millioner dollar, mot 16,5 millioner dollar i fjerde kvartal 2004.



Driften fortsatte å vise en positiv utvikling, og driftsresultatet økte fra 52 millioner dollar i fjerde kvartal 2004 til 67 millioner dollar i siste kvartal av 2005. Driftsinntektene økte fra 487 millioner dollar til 608 millioner dollar i samme periode.



Økning i inntekter kan blant annet tilskrives økt flåte og konsolideringen av Unitor inn i regnskapene. Driftsmarginen har steget fra 10,7 prosent i fjerde kvartal 2004 til 11 prosent i fjerde kvartal 2005.



- Det er særlig transport av biler, tung, rullende last og statisk/prosjekt last på de viktigste transportstrekningene som bidrar til det positive resultatet. Strategien med å få til økt samspill mellom selskapene i WW gruppen innen shipping, logistikk og maritime servicetjenester gir også effekter, skriver rederiet i en kommentar til utviklingen.



Flat utvikling i 2006

- WW forventer at driftsresultatet for 2006, med ordinære finansposter, blir på linje med foregående år, skriver Wilhelmsen om utsiktene.



Det er imidlertid ikke helt slutt på tapene på finansielle instrumenter. Verdien på rederiets bunkerssikringer var ved utgangen av 2005 på 50 millioner dollar.



- Sikringene løper ut i 2006 og det vil ha en tilsvarende negativ effekt på regnskapet. Det arbeides aktivt med alternative strategier for sikring av bunkers fremover, skriver Wilh. Wilhelmsen.



Shipping drar

Det er Wilh. Wilhelmsens tradisjonelle roro- og bilskipsvirksomhet i samarbeid med svenske Wallenius som gir mest på bunnlinjen for rederiet. Shipping delen dro inn 339.6 millioner dollar i driftsinntekter i fjerde kvartal, og la igjen 54,5 millioner dollar driftsresultatet. I samme periode i 2004 var driftsinntektene på 309 millioner dollar med et driftsresultat på 44,2 millioner.



Logistikkdelen hadde en nærmest uendret omsetning, 128,9 millioner dollar i fjerde kvartal 2005 og 130,1 millioner i samme periode 2004. Driftsresultatet endte på 8,8 millioner, mot 5,6 i fjerde kvartal året før.



Maritime tjenester som omfatter Unitor og Wilhelmsen Maritime Services viste et driftsoverskudd på 4,5 millioner dollar etter driftsinntekter i fjerde kvartal på 139,3 millioner dollar. I samme periode i 2004 var driftsoverskuddet på 6,7 millioner dollar etter inntekter på 38,8 millioner dollar.





Politisk spark

Wilh. Wilhelmsen har i alle år vært aktive på den politske fronten, og kommer også i den foreløpige årsrapporten med en klar melding til politikerne.



- WWs styre ser for øvrig med spenning frem til innstillingen fra det norske Ekspertutvalget, som gjennomgår den norske rederiskatteordningen. WWs styre forventer at rederiene i Norge får konkurransevilkår på lik linje med konkurrenter i EU. Det vil være avgjørende for om det vil være mulig for norske selskaper å eie skip og drive skipfart, skriver styret.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.