RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den billigste studentmaten

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Som også er sunn. Ernæringsfysiologene gir deg listen over hva du bør ha i kjøleskapet.

(SIDE2): Som student er det kanskje ikke alltid lett å prioritere gode matvaner. I hverdagen kan det bli mange kjappe og usunne løsninger. Når man skal lage middag på kvelden er det for noen lettvint å hive en frossenpizza i ovnen eller en ferdigrett i mikrobølgeovnen. For andre blir det spagetti og ketsjup tredje dagen på rad fordi dette er billig og enkelt.
Ane Westerberg og Christine Henriksen arbeider begge som klinisk ernæringsfysiolog, og de gir deg tipsene til billig og bra studentmat som samtidig er sunt og kjapt å lage.

Se listen over hva du bør ha i kjøleskapet lenger ned på siden.

3367612

- Studenter har som resten av befolkningen nytte av å spise mer grønnsaker. Grønnsaker og belgfrukter kjøpt i grønnsakbutikk er billigere enn i vanlig butikk og inneholder rikt med fiber, vitaminer og antioksidanter, sier ernæringsekspertene til Side2.

- Alternativ til ferske grønnsaker er frosne grønnsaker av de billige merkene. Disse er praktiske ettersom man kan benytte ønsket porsjon.

Brød og pasta er for mange typiske matvarer det spises mye av i studietiden. Ernæringsfysiologene anbefaler å velge de grove fullkornvariantene som bidrar til å øke inntaket av fiber, vitaminer og mineraler. Men er du lei pasta nevner de at belgfrukter og byggryn er billige og bra alternativ.

Også havregryn er billig og bra som kan benyttes både som kornblanding eller til havregrynsgrøt. Tilsett gjerne litt nøtter, rosiner eller bananer for ekstra smak.

Når det gjelder proteiner blir for eksempel tunfisk på boks og sei nevnt som gode og magre kilder. Kjøp laks og torsk når det er på tilbud.

- Bønner og linser er et billig og greit alternativ til kjøtt som også er rikt på fiber. Dersom man ønsker kjøtt til måltidet er svinekjøtt et magert og billig alternativ. Egg er også en billig og god kilde til fullverdig protein, tipser Westerberg.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Anbefaler tran
Som til den generelle befolkningen anbefales det å øke inntaket av grønnsaker og fisk. Dette gjelder selvfølgelig også studenter.

- Ettersom mange studenter har et lavt inntak av vitamin D, særlig de som spiser lite fet fisk, vil vi anbefale tran. Tran bidrar også med de gode langkjedete omega-3 fettsyrene, sier ernæringsfysiologene.

- For mange kan boller være typisk rask lunsjmat, men sukkerrike måltider og snacks bør begrenses, sier Westerberg. Hun forklarer at dette ikke er egnet som studiemat ettersom det gir relativt høy blodsukkerstigning.

Regelmessige og planlagte måltider er et godt tips for å unngå slike kriseløsninger. Sunne alternativer til matpakken vil for eksempel være knekkebrød sammen med makrell i tomat eller smøreost.

Er du på farten er yoghurt med litt fullkort et helt greit alternativ som også metter godt. Eller kanskje det kan friste med smoothie med bær og yoghurt naturell?

Er du lei den klassiske spagetti- og ketsjupmiddagen er wok med grønnsaker, magert svinekjøtt og fullkornris eller pasta et godt middagsalternativ. Et annet forslag fra ernæringsfysiologene er ovnsbakt fisk sammen med grønnsaker og gratinert ost supplert med grovbrød.

Til eksamen
På eksamensdager forklarer ernæringsfysiologene at grove kornprodukter, som gir stabilt blodsukker over tid, vil kunne ha en positiv effekt på konsentrasjonen. Ernæringsfysiologene anbefaler helt klart å starte dagen med en god og solid frokost.

- Grove kornprodukter som gir stabilt blodsukker over tid vil kunne ha positiv effekt på konsentrasjonen. Koffein kan virke oppkvikkende. Kaffe og light varianter av koffeinholdig mineralvann kan derfor drikkes om man liker dette. Husk også at vann er og blir vår beste tørstedrikk!

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Dette bør du alltid ha i kjøkkenskapet

Grovt knekkebrød og frokostblandinger
Dette må alltid stå i skapet. Fungerer bra til frokost, lunsj eller når du trenger noe som er kjapt å lage.

Egg
En god proteinkilde som kan brukes på mange måter. Egg har lang holdbarhet er derfor egnet i en students kjøleskap.

Woksauser og basissupper
Disse fungerer godt som et utgangspunkt til mange retter da de lett kan gjøres til gode og sunne alternativer ved å tilsette krydder, grønnsaker, belgfrukter og fisk.

Bønner og kikerter på boks
Dette er lettvint å ha i skapet ettersom disse ikke behøver å bløtlegges eller kokes.

En god vegetabilsk olje
Ernæringsfysiologene anbefaler for eksempel raps- eller olivenolje til steking og dressinger. Ekstra virgin oljene er ikke egnet til steking og er også dyrere. Velg derfor en billig raffinert olje ettersom disse kan brukes til alt.

Ost
Oster kan brukes til mangt, både pålegg og i matlaging. De har relativt lang holdbarhet og er en god kilde til kalsium og proteiner.

Makrell i tomat
Et relativt billig og svært bra påleggsalternativ som kan bidra til å øke inntaket av fisk og som har lang holdbarhet. Makrell er rik på de gode langkjedete flerumettede omega 3 fettsyrene vi trenger fra kosten.

Nøtter
Ulike nøtter inneholder nyttige fettsyrer, men husk at de er rik på kalorier. Nøtter egner seg derfor til kos fremfor snacks, og kan brukes for å sette ekstra smak på woker og salater. Nøtter har også lang holdbarhet.

Krydder og hvitløk
Et godt utvalg av krydder og eventuelt hvitløk kan piffe opp enkelt tilberedt og sunn studentmat.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere