*Nettavisen* Nyheter.

Den feteste dressingen

Foto: Linn Bøhler (Side2)

En av dressingene inneholder like mange kalorier som seterrømme!

(SIDE2): De aller beste dressingene lager du selv, men noen ganger er det så enkelt å bare plukke med en flaske fra butikkhylla istedenfor.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

De siste årene har utvalget heldigvis blitt større og bedre. Men hvor sunn blir egentlig salaten når vi pøser på dressing over de grønne bladene?

- En god dressing på salaten kan heve smaken, men også gi den mer kalorier enn du ønsker hvis du ikke er bevisst på mengden du bruker eller hvilken type dressing du velger, sier ernæringsfysiolog Hanne Hennig Rustad i Opplysningskontoret for meierprodukter til Side2.

For at ikke salaten skal bade i dressing, noe som verken er spesielt godt eller gunstig kalorimessig, bør du fordele dressingen godt.

- Et godt tips vil derfor være å helle på lite dressing og gi den et par minutter på å synke ned mellom grønnsakene før du løfter og blander ved bruk av en gaffel. Dette vil gjøre at du fordeler dressingen godt, bruker en mindre mengde og får like mye smak, mener Rustad.

Hverdagsdressing
Vi har funnet kaloriinnholdet i noen av de vanligste dressingene i butikkhyllen og spennet i kaloriinnhold er stort!

- Det er viktig å lese innholdsfortegnelsen for å se hvor stor andel som kommer fra fett og hvor mange kalorier du får. Det finnes flere varianter som inneholder under fem prosent fett, noe som også gjør dem bedre kalorimessig. Dette vil være gode hverdagsvarianter, og det er flere ulike smaker å velge mellom som gjør variasjonsmulighetene store. Enkelte av dressingene bør du kun bruke til fest hvis du ønsker å holde vekten, ettersom disse inneholder mye kalorier. Eksempelvis inneholder rømmedressingen mer fett og kalorier enn seterrømme!

Magrere
Velger du å lage dressingen selv kan dette også gi store variasjoner i kaloriinnholdet. Dressinger basert på olje og eddik kan raskt gi en kaloririk dressing.

- Hvis du vil lage en enkel og god hjemmelaget dressing som er mager vil jeg anbefale å bruke kesam, ekstra lettrømme, matyoghurt eller Cottage Cheese. Ha i litt sitron, hakkede urter, pepper eller litt olje, og du får en god og mager hjemmelaget dressing som gjør det lettere å holde vekten, mener ernæringsfysiologen.

Her ser du kaloriinnholdet i noen av kjøpedressingene, fra minst fett til mest fett;

Idun Cæsardressing 3 % fett: 63 kcal

Idun Crème Fraiche 3% fett: 68 kcal

Idun Hvitløksdressing 3% fett: 73 kcal

Kraft Crème Fraiche 5 % fett: 75 kcal

Idun Thousand Island 3% fett: 75 kcal

Druvan Pesto Vinägrett: 170 kcal

Idun Thousand Island: 173 kcal

Idun Hvitløksdressing: 182 kcal

Druvan Søt fransk Vinägrett: 230 kcal

Idun Soltørket tomat: 250 kcal

Idun Balsamico: 258 kcal

Idun Rømmedressing: 345 kcal

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag