Den nye supermaten

Foto: (Foto: Shutterstock)

Hva er det sunneste du kan spise?

13.02.09 15:48

(SIDE2): Det er en av de aller sterkeste antioksidantene som fins der ute!

Her er noen av de sunneste mattypene du kan få i deg, ifølge Dr. Perricone. Matvarene under er enten rike på essensielle fettsyrer, antioksidanter eller fiber, skriver legen på Oprah.com

Dr.Perricone er sertifisert klinisk ernæringsfysiolog og forsker. Han gjorde unna legestudiene på tre år ved Yale og jobbet deretter ved Ford Medical Center.

Her er legens råd til deg som vil spise næringstett mat.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

ACAI
Acai er et bær som vokser i regnskogen i Brazil. Det smaker som en blanding av bær og sjokolade og har en rødlilla farge. Den er proppfull av antioksidanter, aminosyrer og essensielle fettsyrer. selv om du ikke finner denne sterke antioksidanten på Rimi så kan du finne den i helsekost eller gourmetbutikker, ofte i juiceform. Det er best å bruke den usøtede typen.

Den har ti ganger så mye antioksidanter som røde druer.

HVITLØK
Hvitløk senker kolesterolet, men hever det «gode kolesterolet»
Senker blodtrykket
Ødelegger virus og bakterier som er årsak til infeksjon

LØK
Løk reduserer totale kolesterolnivåer
Forebygger mot forkjølelse
Stimulerer immunforsvaret
Reduserer risiko for diabetes

PURRELØK
Denne løktypen inneholder både Vitamin B6, vitamin C, Folat, magnesium, jern og fiber.
På grunn av den spesielle sammensetningen av næringsstoffer så er purreløk spesielt gunstig for å stabilisere blodsukkeret.

BØNNER OG LINSER
Bønner inneholder lite fett (Utenom soyabønner), kalorier og sodium men har et høyt innhold av komplekse karbohydrater, fiber, omega 6. Det er en ypperlig kilde til protein og er et nødvendig tilskudd for vegetarianere. Også linser er meget næringsrike og lettkokte. De trenger ikke å legges i bløt, bare rens dem og kok dem. Røde linser trenger bare 20 minutter koketid og grønne linser trenger 30-45 minutter koketid.

CHILI
Chili inneholder det helsegunstige stoffet capsaicin, samt karotener, flavonoider og dobbelt så mye C-vitamin som du for eksempel finner i sitrusfrukter.

YOGHURT OG KEFIR
Disse inneholder gode bakterier som hjelper til med å bekjempe infeksjoner i kroppen. De gode bakteriene styrker også immunforsvaret.

SPIRER
Disse er meget næringsrike. De er en god kilde til proteiner, vitamin C. En spire produseres når et frø begynner å vokse til en grønnsak. Noen spirer er sterke, mens noen er milde som alfalfa, som er fine å ha i en salat for eksempel.

Server spirene i en salat, bruk dem i wraps, stek med andre grønnsaker, ha d ei grønnsakjuicen din, rør inn i supper eller bruk det som topping på omeletten eller eggerøren.





Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.