RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den råeste OL-kampen

Sist oppdatert:
Glem gull , sølv og bronse. Her er det kun milliardsummer som teller.

I OLs kulisser foregår det en konkurranse som er verdifullere enn det verden ser på arenaene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Knivingen mellom de største sportsmerkene blir hardere per minutt under OL, der merkekjempene Adidas og Nike, som er tungt representert i lekene, går i bresjen for å sikre teten i verdens hurtigst voksende sportsmarked.

Begge merkene har ifølge guardian.co.uk investert svimlende summer på kinesiske forbrukere under OL.

Tyske Adidas skal ha brukt 190 millioner dollar, i overkant av 1 milliard norske kroner, på lekene. Tilsvarende skal den amerikanske rivalen ha lagt ut omlag 150 millioner dollar, nærmere 800 millioner norske kroner.

Adidas til folket
Adidas har kapret tittelen som sponsor for lenkene og den kinesiske olympiske komiteen. Det innebærer at alt fra pokalbærere til frivillige, tjenestemenn og kinesiske medaljevinnere alle er kledt i deres drakt.

- Hver eneste kinesiske medaljevinner står på podiet iført utstyr fra Adidas, sier Paul Pi, visepresident i markedsføringen av Adidas i Kina til avisen.

Nike har sikret seg sponsoravtalen med kinesiske lag i 22 av 28 grener. Det innebærer at samtlige kinesiske utøvere i de aktuelle grenene konkurrerer med Nike-logoen på brystet.

I potten ligger et marked på størrelse med det amerikanske, men med en vekstrate på 30 prosent årlig de siste fem årene.

Mektige
- Adidas og Nike kjemper side om side, sier Terry Rhoads, markedsspesialist i Zou Marketing. Han anser Kina som reell kandidat til å overgå USA som ledende på sportsmarkedet innen 2025.

Adidas har fridd til nasjonalismen i Kina med å gi sitt vanlige slagord en patriotisk vri: «Together in 2008 - Impossible is nothing.»

Rivalen satser på individene og gjenspeiler det i sitt slagord «Courage».

- For oss er koblingen mellom merkevaren og utøver viktig. Vi utvikler produkter som får utøverne til å prestere bedre og bygger oss sterkere på gode resultater, sier talsmann for Nike, Charlie Brookes til guardian.co.uk.

Han legger til at teknologien gir fordeler til den ordinære forbrukeren.

Adidas åpner gjennomsnittlig to nye butikker hver eneste dag og vil ha nærmere 5.000 butikker i Kina før utgangen av året.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere