Har du i det siste mottatt en e-post fra en venn der du rekrutteres til å være med på en konkurranse på nettstedet Limbino.com der du kan vinne enten en mobiltelefon, mini-bærbar eller et kompaktkamera?
Tenk deg i så fall om to ganger før du kaster deg over muligheten. Forbrukerombudet mener selskapet driver ulovlig.
En uklar konkurranse
Limbino avholder en konkurranse der du kan vinne en av tre relativt gode premier ved å registrere deg gratis på nettstedet. Nøyaktig hva konkurransen egentlig går ut på er allikevel noe usikkert.
(saken fortsetter under bildet)
Dette er beskrivelsen for utvelgelse av vinneren i vilkårene du må godta for å være med i konkurransen:
«Påmeldingsperioden pågår fram til 31. januar 2009. Etter dette kommer det til å avholdes en finale. Tidspunktet for finalen utlyses per e-post til alle som har meldt seg på konkurransen. Vinneren blir den som har oppnådd høyest poengsum i finalen. En jury som består av representanter fra Limbino.com utpeker vinneren av konkurransen. Juryens beslutning er endelig og kan ikke overklages. Skulle flere av de konkurrerende oppnå samme poengsum, kommer det til å arrangeres en intern, utslagsgivende konkurranse mellom disse.»
Du kan motta flere spennende tilbud og nyhetsbrev om magasiner, bøker, musikk, film, eller nyheter.
Du registrerer deg for å få reklame
Begynner du registreringsprosessen kommer det fort fram at selskapet ønsker relativt mye informasjon om deg. For å delta må du oppgi blant annet telefonnummer, fødselsdato, e-post, adresse og kjønn.
Årsaken til dette kommer åpenbart fram i vilkårene for konkurransen.
«Du kan motta flere spennende tilbud og nyhetsbrev om magasiner, bøker, musikk, film, eller nyheter fra Bonnier Publications International AS, Bonnier Publications A/S, Bonnier Media AS, Bonnier Media II AS, Benjamin Publications AS via brev, telefon og andre elektroniske medier (fx e-mail, sms). Limbino.com vil kunne lagre informasjonen om deg for at du skal kunne motta nyhetsbrev fra Limbino.com med informasjon om spesialtilbud i fremtiden. Opplysninger som fornavn, etternavn, e-postadresse, alder, telefonnr., postnr og kjønn vil utleveres til Bonnier.»
Hensikten med konkurransen er altså å samle inn en stor database for direktereklame. Umiddelbart etter registrering mottaker du en e-post med informasjon om din personlige side hos Limbino, samt et tilbud om et abonnement på magasinet «Komputer for alle».
Du trenger ikke vinne for å vinne
Det litt interessante med reklamen er at du ikke trenger å vinne for å faktisk motta premien du har ønsket deg ved registrering. Limbino opererer nemlig med et nettverksprinsipp der det fungerer på den måten at hvis en person du har vervet til konkurransen vinner, da får du også den premien du ønsket deg.
(saken fortsetter under bildet)
På din egen side på Limbino kan du holde oversikt over hvor mange venner du har klart å verve gjennom din egen unike invitasjonslenke. En kan dermed få inntrykk av at den som verver flest venner er den som vinner, ettersom det er det nærmeste vi kommer en «poengsum» som det opereres med i vilkårene for konkurransen.
Henter informasjon fra MSN
For å forenkle denne prosessen kan du hente inn kontaktinformasjonen til alle vennene dine fra blant annet Gmail og MSN ved å oppgi brukernavn og passord slik at Limbino automatisk kan innhente informasjon om disse og sende ut invitasjoner på vegne av deg.
(saken fortsetter under bildet)
Utover at det å oppgi denne typen informasjon til andre er høyst risikofylt, så er det å sende ut slike invitasjoner for konkurranser høyst ulovlig.
Har vært dom i lignende sak
- Markedsrådet har lagt ned forbud i en annen sak der bruk av en e-postbasert «tips en venn»-funksjon ga de som sendte tips større vinnersjanser i konkurranser. De samme kravene som Markedsrådet kom til i Caliber Media-saken vil selvfølgelig gjelde også i forhold til Limbino-konkurransen. Ut fra beskrivelsen du gir, virker det som det de gjør er i strid med praksis fra Markedsrådet, forteller seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Nettavisen.
Han påpeker at Forbrukerombudet så langt ikke har fått inn noen klager, og derfor ikke har vurdert denne saken konkret.
Det svenske selskapet Caliber Media ble i 2006 dømt i Markedsrådet for å ha en «tips en venn»-funksjon på sine internettbaserte konkurranser, med trusler om tvangsgebyr på 250.000 kroner hvis ikke selskapet endret sin praksis.
Har ikke besvart henvendelse
Limbino.com driftes av det svenske selskapet Mobajl AB, men henvender seg mot norske nettbrukere ved hjelp av norske nettsider på perfekt norsk, og ikke minst ved utsendelse av norskspråklige e-poster som «invitasjoner».
I en e-post til Nettavisen skriver daglig leder Gustav Perers i Mobajl at invitasjonsprinsippet er problematisk fordi systemet legger opp til at personer man har på kontaktlisten ikke nødvendigvis er venner, og at det dermed kan være et problem. Han skriver også at de jobber med å forbedre det, men at de ikke opererer annerledes enn andre selskaper.
- Flere andre sider arbeider på samme måte som oss, når det gjelder at medlemmer kan invitere sine venner. Facebook og andre sosiale nettverk har lignende funksjoner på sine sider, skriver Perers.
Vinner ikke basert på antall vervede
Perers mener også at antall medlemmer som en verver heller ikke har noe å si.
- De konkurrerende får ikke noe poeng for de personene de verver. Om man derimot har vervet personen som vinner hele konkurransen, da vinner man også en pris. Det er ikke et krav om å invitere sine venner for å delta eller vinne konkurransen, og man få ingen plusspoeng for dette. En finale kommer til å sendes ut til alle deltakere i konkurransen, og den som får best resultat i finalen vinner, forteller Perers.
Om denne forklaringen holder for Forbrukerombudet er heller tvilsom. Ombudet skriver på sine nettsider at det en ønsker å slå ned på er funksjoner «hvor det lokkes med en form for belønning». Facebooks invitasjonfunksjon lokker ikke med noen form for belønning, men hos Limbino øker du dine vinnersjanser ved å invitere nye medlemmer.
Annonse fra Nettavisen: Prøv vår nye backup-tjeneste