RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne flasken får ikke hete Mohammad

NAVNEFLASKER: Du kan få en cola med ditt eget navn på.
NAVNEFLASKER: Du kan få en cola med ditt eget navn på. Foto: Coca Cola Norge
Sist oppdatert:
Og Coca Cola lanserer flaske med makspris.

(SIDE2:) For første gang på 23 år lansere Coca Cola en ny brusflaske. Flasken er på 0,375 liter og er laget av en ny type miljøvennlig plast. For oss forbrukere betyr det ikke noe rent praktisk, ettersom den fremdeles skal pantes, men for butikkene og miljøet betyr det langt mindre avfall i og med at den er i nedbrytbar plast..

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Uvanlig prissetting
Samtidig har Coca-Cola gått til det uvanlige skritt å sette en makspris på selve flasken. Den er 17 kroner og det betyr at butikker og utsalgssteder som Narvesen og 7-11 kan ta mindre for den, men de kan ikke sette prisen høyere enn 17 kroner.

Dette er ikke for eksempel Reitangruppen spesielt begeistret for.

- For oss er det generelt uaktuelt at leverandørene skal prissette våre produkter, for vi forbeholder oss retten til å drive egen virksomhet. Vi vil likevel berømme Coca-Cola for å være offensive og innovative i denne lanseringen, skriver administrerende direktør Mariette Kristenson i Reitan Convenice i en e-post til Dagens Næringsliv.

Samtidig lanserer Coca-Colas sin årlige tradisjonelle sommerkampanje. Denne gangen vil de få oss til å kjøpe mer cola ved at de har trykket navn på flaskene. Du kan også kjøpe flasker til «søster», «kjæresten» og «familien». Kampanjen i år heter Share a Coke og finnes på 0,5 liter flaskene. Ved første øyekast ser det ut som en vanlig cola-flaske, men navnet er altså byttet ut med et vanlig gutte- eller jentenavn.

Vil ikke støte
Coca-Cola har sjekket navnestatistikken til Statistisk sentralbyrå (SSB) og sett på de 150 mest populære navnene i Norge. I tillegg har de inkludert navn som Ali og Mariam. Ett navn, som er Oslos mest vanlige guttenavn, har de imidlertid ikke tatt med.

Selskapet ønsker ikke å støte noen, og skriver på sine nettsider at av respekt for profeten Mohammad og personer som eventuelt bli støtt over at navnet brukes i kommersiell sammenheng, har de valgt ikke å trykke dette navnet på brusetikettene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere