Gå til sidens hovedinnhold

Denne gjør oss til verdensmestere

Problemet er at det er feil del av befolkningen som setter rekorden.

(SIDE2): 2008-tall viser at vi spiser utrolige mengder kjøtt i Norge. Fremtiden i våre hender har beregnet at hver nordmann spiser nesten 80 kilo kjøtt i året.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Ferske tall fra Nortura viser at vi bare i 2008 spiste hele 22 000 tonn kjøttdeig. Derfor har nordmenn gjerne fått et rykte på seg for å spise for lite fisk. Dette er ikke helt sannheten, men det er likevel en del å sette fingeren på mener ekspertene.

De ferskeste tallene fra Eksportutvalget for fisk er fra 2006 viser at hver eneste nordmann spiser i snitt mer enn 46 kilo fisk og sjømat hvert år.

Det er i utgangspunktet bra, sammenlignet med 2006 tall fra andre land er vi da best i Skandinavia, tredje best i Europa og tolvte best av alle land i verden.

Dette er inkludert laks, og her er det også ferskere tall tilgjengelig som antyder at vi stadig spiser mer fisk.

I 2008 spiste hele 8 kilo laks per nordmann. Hele 6.700 tonn av dette spiste vi i sommermånedene der laks har blitt en vinner på grillen.

Dermed er vi faktisk den nasjonen i verden som spiser mest laks, med Finland på andreplass.

Barn og unge dropper fisken
Likevel er det en viss sannhet i myten om at vi spiser for lite fisk.

- Nordmenn spiser i gjennomsnitt masse fisk. Utfordringen er at det skeivt fordelt på aldersgrupper. De som hadde hatt godt av de helsemessig og ernæringsmessige fordelene fisk gir spiser ikke nok fisk. Det gjelder da barn og unge. Det er utrolig viktig for denne målgruppen å få de ernæringsstoffene som fisken gir, sier mat og ernæringsfaglig rådgiver i Eksportutvalget for fisk, Ingeborg Mo til Side2.

Det har vært en debatt rundt hvor mange fiskemåltider man bør spise i uken, og britiske Food Standard Agency har blant annet anbefalt hele fire fiskemåltider i uken.

Et måltid i uken holder
I Norge er anbefalingene fisk to ganger i uken, gjerne fet fisk. Ifølge Mo er dette tilstrekkelig.

- Spiser du en laksemiddag i uken gir dette deg nok Omega 3 for den uken, velger du en torskemiddag gir det deg nok for den dagen. Et tips for de fleste kan være å spe på med for eksempel røykelaks eller sild i tomat, det er gode kilder til de næringsstoffene man trenger fra fisken.

Hva da med de mange kosttilskuddene, holder ikke det?

Jo, men det er en dyr måte å få i seg Omega 3 på, og langt fra så smakfull, når du tenker på at en middag med fet fisk i uken kompenserer for dette inntaket.

Prisene mellom fisk som er fanget ute i havet og fisk som er fostret i oppdrettsanlegg varierer stort, men ifølge Mo har dette liten betydning for de viktige næringsstoffene.

- Nei, variasjonen finner man mellom de ulike artene. Fet fisk som laks sammenlignet med mager fisk som torsk for eksempel. Ut over det har det ikke noen betydning for ernæringsstoffene i fisken.

Les også: Omega-3 kan lure deg
Les også: Slik avslører du Omega3-juks
Helseeffekten av Omega 3: Sjekk din biologiske alder

Fiskeriministerens liv og lære
Tirsdagens gjesteredaktør i Nettavisen var Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap). Hun fortalte at hun ønsket mer fokus på fisk som en del av folkehelsen, og i så måte var det naturlig å spørre om hun selv følger anbefalingene.

- Halvparten av måltidene hver uke er fisk hjemme hos oss. Jeg spiser ofte sent på dagen og da er fisk det beste, sier hun til Side2.

Hun avslører at når hun er hjemme i Tana sørger hun for fangsten selv, mens hun i Oslo må i fiskedisken. Det beste rådet hun har til dem som har dårlig samvittighet for at de spiser for lite fisk er som følger:

- Gjør det enkelt. Kjøp fisk som er ferdig filetert, da har du raskt et ferdig måltid.

Så du tror du spiser fisk?
Noen av ferdigproduktene du finner i frysedisken inneholder så lite som 19 prosent fisk, viser en sjekk Side2 gjorde i vinter. Enkelte gratenger inneholder fra 50-75 prosent fisk, mens andre kun inneholder 19-20 prosent fisk. Enkelte inneholder til og med mer makaroni enn fisk!

- Mange av ferdigrettene på markedet inneholder mager fisk som torsk og sei. Disse vil ikke gi kroppen tilskudd av omega-3-fettsyrer. Hvis du derimot velger produkter som inneholder fet fisk vil du få i deg de gunstige fettsyrene, var rådet fra ernæringsfysiolog Hanne Hennig Rustad ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Les hele saken her: Så du tror du spiser fisk?

Slik lager du fisk hjemme
Vår samarbeidspartner Klikk.no har en av Norges beste databaser for oppskrifter. Her finner du utallige måter å tilberede fisk på om du nå føler deg fristet til å slå til med en fiskemiddag i dag.

Hvordan du går frem trinn for trinn om du har kommet deg hjem til kjøkkenet med en fersk torsk er kanskje åpenbart for en hel del, men mange har kanskje «juksa litt» med ferdigfisk. Ønsker du en steg for steg guide til hvordan du skal trekke torsk for å få den helt perfekt tar du en titt her.

For mange er det kanskje tiden det står på når man kommer hjem fra jobb, og i så måte bør oppskriften med tittelen «Norges raskeste fiskemiddag» være midt i blinken. Om det frister med pasta og røykelaks finner du den oppskriften her.

Er det barna som setter på bremsene hver gang det er fisk på bordet kan du forsøke noen enkle triks. Er fiskemiddagen presentert som en skattkiste vil nok flere la seg friste. Hvordan du får det til ser du her.

En større samling av fiskeoppskrifter finner du her.

Reklame

Black Friday: Her får du oversikt over alle salgene