*Nettavisen* Nyheter.

Denne inneholder 935 kilokalorier

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Freia får sommerens fedmepris.

28.09.11 18:59

(SIDE2): Slagordet «Tankefri knasking» fra Freia får betegnelsen «Sommerens beste fedmekampanje» av nettstedet somebody.no.

- Begrunnelsen er blant annet at hvis det er noe samfunnet ikke trenger, så er det en oppfordring om å stappe i seg uten å tenke seg om, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Hun sikter til reklamekampanjen som ble kjørt i sommer hvor produsenten reklamerer for produktene «Daim Krisp» «Knask rosiner» og «Perle Hasselnøtt».

Alle de tre posene med snop inneholder mengder med tomme kalorier og sukker. Dessuten er porsjonsposene store.

Posen med «Daim Krisp» er på 145 gram mens «Knask Rosiner» er på 150 gram og «Perle Hasselnøtt» er på hele 170 gram. Sistnevnte inneholder 935 kcal.

«Daim Krisp» inneholder ca. 800 kcal og «Knask Rosiner» inneholder ca. 700 kcal per. pose.

- Det Freia her gjør er å indirekte motivere til ubevisst spising og bagatelliserer et voksende samfunnsproblem, som overvekt. Det blir liksom «tillatt» å kose seg uten å tenke over hva konsekvensene kan bli. Godteri egner seg ikke for tankefri knasking, mener ernæringsfysiologen. Hun påpeker at et voksent menneske forbrenner ca. 2000 kcal pr. døgn.

- Tar det med godt mot
SomeBody har delt ut «Fedmekampanje-prisen» i ett år for å belyse hvordan samfunnet er preget av tilbud og holdninger som lett fører til overvekt og dessverre til sykdom. Prisen er delt ut kvartalsvis.

- Vi tar dette med godt mot, sier informasjonssjef i Kraft Foods, Håkon Svebak.

Han syns det er synd at det er slik slagordet «Tankeløs knasking» blir oppfattet av nettstedet.

- Bakgrunnen for slagordet er at alle bitene i posen er like og at man derfor ikke må velge hvilken bit man skal ta, sier han til Side2.

- Vi er opptatt av at folk skal ta bevisste valg og derfor har vi også oppgitt næringsinnholdet på posene i tillegg til porsjonsmerke produktet med hvor mange kalorier man får i seg hvis man spiser en porsjon (25 gram). Jeg tror forbrukeren er i stand til å ta bevisste valg ut fra denne informasjonen vi oppfordrer på ingen måte folk å spise hele posen alene. den er til for å deles, sier Svebak.

- Bare å momse i vei?
- Jeg oppfatter Freias sommeraktivitet som en holdningskampanje, sier Andersen.

- Den sier at det bare er å momse i vei uten å tenke seg om, mens vi tvert i mot trenger å vite hva vi putter i oss. Sjokolade er fantastisk, men ikke i mengder. Jeg synes bruken av ordet «tankefri» oppfordrer til tankeløshet. Og ordet «knasking» assosieres ikke akkurat med måtehold. Det er veldig trist.

Disse har tidligere fått «Fedmeprisen»

Den første som fikk oppmerksomheten var Narvesen for å tilby 2 muffins til 20 kroner. To muffins som til sammen inneholder ca. halvparten av det et voksent menneske forbrenner av kalorier på en dag. Men fordi muffins ikke metter, så kommer de ofte i tillegg til den øvrige maten.

Coop fikk prisen for å tilby 5 Grandiosa til 100 kroner. Veldig mange kalorier å ha liggende i fryseren. Lett å ta fram nå man stiller seg det evige spørsmålet: Hva skal vi ha til middag i dag?

Shell fikk prisen for å lansere tilbudet om en større ostepølse til samme pris som før. Hvis det er noe dette samfunnet ikke trenger, er det større enheter av kaloririke matvarer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.