Gå til sidens hovedinnhold

Denne kostet næringslivet 1,5 milliarder kroner

Googles spillbare Les Paul-gitar har gått knallhardt utover produktiviteten i næringslivet.

Du fikk den med deg du også? Den interaktive, elektriske gitaren du kunne spille på med musa - på Google.com for noen dager siden?

Testet du den også? I så fall er du ikke alene.

Google-brukerne spilte til sammen «gitar» i 10,7 millioner timer de to dagene Les Paul-instrumentet lå ute, skriver Daily Mail .

Test Googles «Les Paul Doodle» her - og bidra til å påføre jobben ytterligere produktivitetstap!
Se video nederst i saken.

Hyllest
Googles «guitar doodle» var en hyllest til mannen som skapte den elektriske gitaren - Lester «Les Paul» William Polsfuss. Det interaktive instrumentet lå ute på søkesiden 9. og 10. juni, på det som ville vært den avdøde legendens 96-årsdag.

Selskapet brukte knapt 90.000 kroner på å lage doodle-en. Men ifølge nettstedet Extreme Tech, kostet gitaren verden betydelig mer - temmelig nøyaktig 1,494 milliarder kroner.

Slik er regnestykket:
* Google har om lag 740 millioner brukere hver dag. I løpet av de to dagene gitaren lå ute, brukte de 740 millioner brukerne 26 sekunder mer enn vanlig på Google.com. Dette viser analyser fra Rescue Time.
* 740 millioner ganger 26 sekunder er lik 5.344.444 timer. Over to dager blir totalen nesten 10,7 millioner timer.
* Hvis en regner med at en gjennomsnittlig Google-bruker har en timelønn på 138,50 kroner (25 dollar), blir sluttsummen 1,5 milliarder kroner.

Store artister
Den forholdsvis komplekse gitaren - med autentisk lyd - ble laget med en kombinasjon av JavaScript, HTML5 Canvas (for å tegne gitarstrengene), CSS, Flash (for lyden), Google Font API, goo.gl og App Engine.

Les Paul regnes som en av 19-hundretallets store musikkpionerer. Den første Gibson Les Paul ble solgt i 1952, og artister som Jimmy Page, Bob Marley, Noel Gallaghher og Slash har trykket gitaren til sitt hjerte.

HTML EMBED
Reklame

Har vært utsolgt i 14 år: Nå er superutgaven her