MDG-leder Une Bastholm fikk skryt av Nettavisen etter sin opptreden på den første partilederdebatten under Arendalsuka, og fikk sammen med Guri Melby (V) terningkast 5.
Bastholm selv var strålende fornøyd med debatten på sin Instagram tirsdag ettermiddag:
«Valgkampens første partilederdebatt, check! Hjemreisen går så klart med tog! Ikke bare er det miljøvennlig, det tillater meg også å jobbe og amme mens jeg reiser. Veldig praktisk!», skriver hun, og spør følgerne sine:
«Jeg mener tog alltid burde være billigere enn bil og fly. Enig?»
I kommentarfeltet er det flere svar, men de som har fått best respons går på noe helt annet enn hva som burde være billigst av de tre transportmidlene:
«Widerøe-taggen 😁😅», skriver en.
«Men det står jo Widerøe på sekken din?», spør en annen.
«Artig at du har Widerøe tag på sekken, har de startet med tog?» spør en tredje.
– Jeg så det var noen som postet det på Twitter. Vi var fullt klar over den merkelappen, så hyggelig at noen oppdaget det, sier Bastholm til Nettavisen.
Les også: Jens Ulltveit-Moe sjokkerte med MDG-overgang: Håper Støre dropper Vedum
Dette er forklaringen
– Dette er en navnetagg, noe jeg anbefaler alle å ha på bagasjen sin, i tilfelle den blir borte. Jeg har familie i Bodø og har også bodd der tidligere, så jeg vet ikke om den er derfra eller fra en tur til Finnmark, sier Bastholm.
Hun forteller at hun har tatt tog både til og fra Arendal disse dagene. Det skal hun gjøre til partilederdebatten i Bergen også. Til debatten i Bodø 10. september blir det litt verre, forteller hun.
Hun legger til at Widerøe satser fullt på elfly, og er et «hyggelig flyselskap» som er viktig for kortbanenettet.
– Vi har vært eksplisitt i mange år på at vi vil opprettholde dagens kortbanenett i distriktene i nord og i vest, der det kanskje er eneste reelle kollektivtilbud. Mellom de store byene i Sør-Norge, og til utlandet, foreslår vi økte flyavgifter, sier Bastholm til Nettavisen.
Gjenbruk
– At det står Widerøe på den taggen … jeg er jo helt komfortabel med det, men det er ikke sånn at jeg er bevisst opptatt av å reklamere for Widerøe, sier Bastholm og ler.
– Men hvis du som MDG-leder bruker sånne flymerkelapper, så er det kanskje mange andre som gjør det også? Dere tenker ikke på å lansere egne MDG-merkelapper, så dere kan reklamere for MDG i stedet for fly?
– Det er fantastisk med gjenbruk tenker jeg, ler Bastholm, og legger til:
– Jeg kunne vært forfengelig nok til å ha kjøpt meg en litt penere navnetagg til en sekk jeg ikke bruker så ofte, for å unngå å bruke Widerøe sin, men nei. Jeg synes det er helt fint å bruke den som jeg har hatt en stund, avslutter Bastholm.