Denne maten stresser kroppen din

Foto: (Thinkstock.com)

Tyggegummi og gatekjøkkenmat er noe av det du bør unngå.

08.03.13 17:14

(SIDE2:) I en hektisk hverdag er det lett å ty til junk food eller en kaffe mocca når magen rumler og du ikke har tid til å sette deg ned for å spise. Da er det greit å være klar over at noen mat- og drikkevarer kan faktisk gjøre vondt verre da de direkte er med på å øke produksjonen av stresshormoner i kroppen.

Energidrikker
Kombinasjonen av store mengder koffein og sukker kan hjelpe deg til å kvikne opp hvis du har lite energi, men unngå å ta deg en energidrikk når du ønsker å slappe av eller før du legger deg. Dette kan i stedet bidra til mer uro og stress i kroppen, skriver Huffington Post.

Klikk på bildet for å forstørre.

Godteri og sukker
Mange tyr til godis og snacks hvis de føler seg stresset, men i mange tilfeller gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Sukkerrike slikkerier fører til både rask blodsukkerstigning som igjen kan øke nivået av stresshormoner. Det tar heller ikke lang tid før blodsukkeret daler igjen, og mange kan bli irritable og føle seg sultne av lavt blodsukkernivå.

Krydret mat
Noen reagerer mer på sterk og krydret mat enn andre. For de som ofte føler de er i stressede situasjoner anbefales det å unngå for mye av slik type mat. Dette kan nemlig føre til sure oppstøt og urolig mage som ikke akkurat virker beroligende for kroppen.

Bearbeidet mat
Ferdigmat og andre prosesserte matvarer inneholder som regel mye fett, salt og sukker. Slik type mat stresser kroppen og man får en økt produksjon av stresshormoner. Resultatet blir gjerne stressede personer som hele tiden kan føle seg småsulten og igjen gjerne velger lettvinte og ofte usunne matløsninger.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kaffe
Ja, kaffe virker oppkvikkende. Men det kan være greit å være oppmerksom på at sjokoladesaus eller ulike siruper som mange bruker i sine kaffedrikker kan gjøre deg enda mer urolig på grunn av et høyt sukkerinnhold.

Sukkerfri godteri og tyggegummi
Diverse godterier og tyggegummi som inneholder søtningsstoffer leder ikke direkte til stress, men det kan føre til irritabilitet som gjør deg stresset.

Dette er fordi mange føler seg oppblåst etter større inntak av produkter med slike søtningsstoffer. Kroppen og særlig magen oppfører seg «urolig» og irritert, noe som gjør at du føler deg mer sliten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.