*Nettavisen* Nyheter.

Denne motorsykkelen dreper mest

Sjansen for å dø på setet til en supersport-MC er tre ganger større enn på vanlige motorsykler.

(iBergen.no) Det er i hvert fall konklusjonen i prosjektoppgave fra Statens vegvesen, skriver trafikkmagasinet Vegen og Vi.

Overrepresentert
Supersportsyklene kjennetegnes ved sin lette vekt og store motorkraft. Motorsyklene er overrepresentert i dødsulykkestatistikken som veivesenet har gjennomgått.

50 ulykker med motorsykkel ble analysert og det viste seg at hele 24 av dem var skjedd med supersport-mc. Samtidig skjedde de fleste dødsulykkene på vestlandske veier.

- Tre ganger så stor
«Konklusjonen er at risikoen for å dø i en trafikkulykke er over tre ganger så stor for eieren av en supersport-MC som av en mer ordinær MC, som for eksempel en touringsykkel.» heter det i prosjektoppgaven.

Årsaken til overrepresentasjonen er uviss, men forfatterne av oppgaven mer enn antyder at motorsykkelens lette vekt i kombinasjon med motorstyrke og en overivrig fører gjør den livsfarlig.

- Et paradoks
Kjøretøyene i ulykkene som ble analysert viste overraskende nok at supersport-syklene var blant de nyeste motorsyklene.

- Kjøretøyteknisk sett skulle de dermed være blant de sikreste MC-ene. Derfor er det et paradoks at nettopp disse MC-ene er kraftig overrepresentert i ulykkesstatistikken, skriver Anne Karin Espeland, Kjell Hisdal, Kjell Hasselgren og Øyvind Haaland i oppgaven.

Les flere nyheter på iBergen.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag