Bilens varsellys er noe vi ofte forbinder med flyttelass, og kortvarige stopp på steder der det i utgangspunktet ikke er lov å stå. Ifølge myndighetskontakt i NAF, Thor Egil Braadland, tror mange at man kan parkere hvor man vil, om varsellysene tas i bruk.

- Mange bruker varselblinken som om det var et «arrestanten løslates»-kort. Det er det ikke. Snarere kan det virke omvendt. Nødlysene blir rett og slett et varsel om en ulovlig parkering. Det fremhever den ulovlige parkeringen og tiltrekker seg oppmerksomhet, sier Braadland i en pressemelding.

Les også: Støre og Kjerkol varsler koronavurdering i løpet av uka: - Vurder tiltaksnivået dag for dag

Nødlys betyr at man er i nød

Tilfellene der nødlys skal brukes er ifølge Braadland, ganske opplagte. Man skal være i nød, og det man skal stå der uten praktiske alternativer. Varselet sier tydelig at som sjåfør er man klar over at man står parkert på et sted der det ikke er lov til å stå.

- Jussen i dette er krystallklar. Nødblink er en forlengelse av varseltrekanten, og den skal brukes til å varsle en situasjon hvor du er i nød. Alt annet er å undergrave bruken av nødlys, sier han.

Det eksisterer ingen mellomting

Ifølge Braadland er det ingen mellomting mellom lovlig og ulovlig parkering. Det er ikke noe som heter «midlertidig stans» i Norge. Man skiller mellom «parkering» og «av- og påstigning».

Les også: Har sendt ut farevarsel for snø: Venter 30-50 centimeter

- Det finnes ikke noe mellom dette. I en sone med parkering forbudt eller i et sykkelfelt, så er også en tidsbegrenset parkering forbudt, selv om man bruker nødlys. Stans, også med motoren i gang, kan ikke legitimeres med nødblink, sier han.

Braadland advarer mot å la seg rive med av fristelsen.

- Ved å sette på nødlys bruker du lysene feil. Det mange ikke tenker på er at politiet faktisk har mulighet til å gi deg bøter for ulovlig lysbruk, slik de for eksempel gjør ved ulovlig bruk av tåkelys, mener Braadland.

Bøtesatsen for ulovlig parkering starter på 900 kroner, men har mulighet til å øke med alvorlighetsgraden. For eksempel om en parkering hindrer kollektivtrafikk vil boten kunne bli høyere.