RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne treningstimen gir deg blodsmak i kjeften

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)
Side2 fikk testet sine fysiske og mentale grenser.

BISLETT STADION: (SIDE2:) Bislett Challenge i Oslo er et treningskonsept som startet i november 2011.

Se bildekarusell lenger ned i artikkelen!

Her er det hardt fysisk arbeid som står i fokus. Ved hjelp av diverse utstyr som traktordekk, slegger, sandsekker og lignende utstyr gir det deg mulighet til å oppleve en treningsøkt med skikkelig «back-to-basic»-trening.

Høy puls hele veien
Instruktørene for timen forteller at de ble inspirert av «boot camp»-trening til å lage en gruppetime med utstyr som man normalt ikke finner på et vanlig treningsstudio.

- Man jobber med 45 sekunders intervaller, noe som gjør at det er høy puls hele veien samtidig som du kan være med på å bestemme sin egen motstand, sier Merete Corneliussen til Side2. Hun er personlig trener og også en av dem som har hovedansvaret for denne timen.

- Du kan trene så tungt du vil ved å for eksempel legge av eller på vekter. Runden er også systematisk lagt opp slik at man for eksempel trener hovedsaklig overkroppen i en øvelse, mens på neste stasjon er det underkroppen som er i fokus, forklarer hun.

«Bislett Challenge»-tilbudet finnes i dag kun i hovedstaden, men instruktørene sier de er ivrige etter flere treningsentusiaster slik at de som ikke bor i Oslo eller omegn også har mulighet til å oppleve denne treningsformen.

- Vi er på jakt etter ildsjeler over hele landet som kan være med på å utvikle denne treningsformen. Så det er bare å ta kontakt, oppfordrer Merete og de andre.

(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

5405

HVA: Treningstimen «Bislett Challenge» er et treningskonsept hvor man bruker stasjonstrening og bærbart utstyr for å trene både utholdenhet og styrke. Man blir delt opp parvis der man skal samarbeide på de ulike stasjonene. Man arbeider i 45 sekunders intervaller før man går rett over på neste øvelse. Flere instruktører er med på timen for å motivere deg til å utfordre dine fysiske og mentale grenser. På de ulike stasjonene skal man blant annet skyve, løfte, presse og ikke minst pushe seg selv.

NÅR: «Bislett Challenge» har morgentimer på Bislett Stadion (Oslo) fra 7-8 man- ons- og fredager. De har også to kveldstimer i uka på studioet Optimal Trening (Oslo).

FOR HVEM: Alle kan delta.

SIDE2 OM TIMEN:
Side2s utsendte journalist var mildt sagt spent før denne morgentreningen klokken 7 på Bislett Stadion. Sammen med de 15 - 20 andre (tilsynelatende) morgenfuglene ble man nemlig sendt rett ut på oppvarmingsrunde ved å løpe en runde eller to på den 545 meter lange løpsbanen. Etter oppvarmingen var det en gjennomgang og demonstrasjon av de ulike øvelsene rundt på de forskjellige stasjonene.

Jeg havnet på lag sammen med en av de mer rutinerte deltakerne som hadde trent «Bislett Challenge» siden februar i fjor, og jeg forstod fort at fellesskap og laginnsats er to viktige nøkkelord for dette konseptet.

Så braket det løs. Her skulle du skyve, velte, dytte, presse og ikke minst kjenne på sin egen vilje til å gi alt. Det jobbes i 45 sekunder, før man har 15 sekunder til å komme seg til neste stasjon der det er rett på igjen med 45 nye sekunder.

Pause er tydeligvis for pingler, men nettopp det at instruktørene faktisk pusher deg gjennom timen er et stort pluss. De står ikke og skriker deg rett inn i øret slik som man kanskje har inntrykk av blir gjort på amerikanske «boot camps», men i stedet motiverer og inspirerer de deg til å fullføre.

- Jeg har seriøst blodsmak i kjeften, sier jeg forsiktig halvveis i treningsøkten med et lite håp om sympati fra instruktøren som står og følger med.

- Deilig! Fortsett å jobbe på på! er tilbakemeldingen jeg får.

Dette gjør at man også faktisk får presset både sine fysiske og mentale grenser.

Mot slutten av timen kjenner jeg at jeg har mest lyst til å spy, noe jeg også får bekreftet ikke er uvanlig da en av deltakerne faktisk må ta en liten tur innom toalettet før han kan fortsette runden. Jeg «overlever» likevel timen og får prøvd meg på alle stasjonene uten å få dagens frokost i retur. Istedet kjenner jeg endorfinrusen strømme på. I tillegg gikk timen kjempefort. Du har ikke tid til å følge med på hvor lenge det er igjen, noe som jeg også vil si er positivt.

«Bislett Challenge» er en time hvor man utvilsomt får trent hele kroppen, både når det gjelder styrke og utholdenhet.

Skal du først trene, og ikke minst trene skikkelig, så er dette konseptet virkelig noe å anbefale. Det er nok en fordel at du ikke er redd for å ta i og kjenne at kroppen jobber, men så er det jo det som virkelig kjennetegner en god treningsøkt også.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere