RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne veien blir 25 centimeter smalere

Foto: Ole Johannes Øvretveit (Firda)
Sist oppdatert:
- Møter jeg en trailer blir det langt å rygge.

(Firda) Langs strekningen mellom Naustdal og Vevring på fylkesvei 611 skal Statens vegvesen satt opp en ny, høy støpekant.

- Nå skal veien sikres bedre, og Statens vegvesen har planer om å støype en meterhøy betongkant langs veien. Disse betongkantene er 55 cm brede ved foten, og det vil gjøre veien 25 cm smalere, forteller bussjåfør Arild Vonen, mens han tråkler den 13 meter lange bussen utover fylkesvei 611.

Han har kjørt tungtransport på fylkesvei 611 i 35 år. Først åtte år som lastebil- og brøytesjåfør, de siste 27 som bussjåfør. Ett problem han støter på flere ganger om dagen, er møtende biler.

Mister møteplasser
- På de 700 meterne innenfor Frammarsviktunnelen er det fire steder det går an å passere en personbil, og bare et sted der du kan passere en trailer, og det er her, sier Vonen, og peker på en gressbakke.

- Der jeg hadde vært betenkt på å kjøre en stor varebil utpå. Men det er utrolig hva som går, når man har øvd på det i 35 år.

- Ja, det er bare akkurat at det går. Men støper de en sammenhengende betongkant her, så greier de ikke legge den så langt ut at det blir plass til en stor bil, og dermed mister vi den eneste møteplassen på 700 meter. Møter jeg en trailer da, som jeg faktisk gjør nå innimellom, så blir det langt å rygge.

Problemer med snørydding
Langs hyller i fjellet snirkler veien seg utover fjorden, noen steder kan du stoppe bussen, gå ut stigtrinnet, ta ett steg rett fram og dette tretti meter utfor.

- En ting er at det blir veldig trangt, men så smal og svingete som veien er her, kan ikke en brøytebil holde mer enn 30–40 km/t, og det er for lite til at plogen får kastet snøen over en meter høy brøytekant. Dermed vil snøen treffe muren og dette tilbake i veien, sier Vonen.

Han ville mye heller hatt et stålrekkverk:

- At veien skal sikres bedre, er jeg veldig glad for. Men vi trenger ikke en støpekant som skal tåle et vogntog i 80 km/t. Vi trenger et rekkverk, så veien ikke blir smalere enn den allerede er.

Billigere med betong
- Jeg tror vi skal få til å bevare møtestedene, sier avdelingsingeniør Asgeir Furnes ved Statens vegvesen.

Han forteller at de har tatt hensyn til de møteplassene som er der, enten ved å trekke rekkverket rundt, eller avslutte slik at møteplassene blir brukbare.

– Dette er et sikringstiltak, men vi må jo ikke ødelegge framkomsten på veien, sier Furnes.

Men veien blir 25 cm smalere?

- 25 cm er å ta i. Det kan være enkelte steder det kan bli så mye, men det er bare unntaksvis. Jevnt over bygger det nye rekkverket rundt 15 cm mer enn den gamle betongkanten. Og dette er virkelig en strekning som trenger sikkerhetstiltak. Det hadde vært verre om skolebussen gikk på fjorden på grunn av manglende rekkverk, sier Furnes.

Han forteller at betongrekkverket ble valgt fordi det er billigere enn stålrekkverk og krever mindre vedlikehold.

- På grunn av små bevilgninger til fylkesveiene i 2013 må vi velge det rekkverket som gir flest meter, sier Furnes.

Les flere saker fra Firda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere