RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne vesken er spesiell

Foto: Montasje/Linn de Lange/CALA&JADE
Teppedronning Celine Maktabi-Borg satser på norsk designsamarbeid. Resultatet er unike vesker.

(SIDE2): Celine Maktabi-Borg utvider familiesortimentet og lanserer lekre vesker i teppedesign.

Veskekolleksjonen er et samarbeid mellom Celine Maktabi-Borg og designerduoen CALA&JADE, som designer kvalitetsvesker i skinn.

- Vi så Celine i en artikkel i Costume som handlet om hva hun ønsket seg til høsten, og der var det også bilde av en veske laget av kelim-tepper som Maktabi fører. Vi falt helt for den og så tok vi kontakt med Celine og spurte om hun kunne tenke seg å gjøre noe sammen med oss, forteller designerne.

Så du har gjort dette før, Celine?
- Ja, jeg hadde lyst på en ny veske og så fant jeg ikke noen spesielle jeg likte. Så da fant jeg ut at jeg kunne lage noen selv. Jeg laget ganske mange som vi solgte i butikken, og nå har vi kun én igjen. Men da var det bare noe vi gjorde på en ferie, forteller hun.

- Jeg ble så glad da disse jentene tok kontakt! Da kunne jeg lage det på ordentlig også, ler Celine. Jeg synes det er kjempegøy å gjøre dette, og jeg er veldig glad for at de spurte. Det er ikke mer som skal til!

Anvendelige og litt hippie
Kolleksjonen er en kombinasjon av CALA&JADES veskemodell Gumma og kelim-tepper. Veskene er unike og ikke to er helt like.

- De er litt hippie, synes Celine. – Den passer til alt. Jeg kunne tatt den med meg på ball, jeg, sier hun, men nå er jo jeg litt spesiell da.

Har du noen betenkeligheter med å gå inn i et samarbeid om såpass dyre vesker (fra 6.500,-) nå i disse finanskrisetider?
- Jeg tror ikke det er noe som heter finanskrisen. Neida, jeg bare tuller. Men dyre og dyre vesker, det er jo en veske man skal ha lenge og man kan bruke den til alt. Det er ikke slik at den er hot i to måneder og så må man kjøpe seg en ny en.

Celines teppevirksomhet er ikke utpreget berørt av det dårlige økonomiske markedet, men det er klart det merkes litt, forteller hun.

- Jeg preges ikke så mye av det som jeg trodde. Dessuten er jeg av den oppfatning at folk er mer og mer hjemme. De går ikke så mye ut og spiser og de har venner over på middag isteden. Derfor vil de ha det fint rundt seg. De liker nye ting, kanskje vil de bytte ut de mørkere teppene de har hatt i vinter med lysere farger til våren.

- De er også flere og flere som bruker tepper på nye måter. De rammer dem inn og henger dem opp på veggen, har dem på bordet, på sofaen, på sengen, på sko og på vesker. Hvert teppe til sitt formål. Jeg synes kombinasjonen Kelim-tepper og skinn er utrolig kul, og jeg liker veldig godt det CALA&JADE har gjort tidligere. Jeg går jo rundt med denne for eksempel, sier hun og viser til sin sorte skinnveske signert designerduoen.

Hvordan ser det ut hjemme hos deg?
- Hos meg er det mye tepper, mye rot, mange barn og mye farger!

Smart løsning gir mange vesker
CALA&JADE ønsker med dette samarbeidet å vise veskenes funksjon bedre og at de kan gå spissere i markedet.

- Vi vil vise hvor allsidig disse veskene er. Hovedmodellen Gumma har en fast skinnramme der man kan skifte ut selve innervesken, og dermed tilpasse den etter sesong, humør og anledning. Så dette samarbeidet er basert på innervesker i tepper fra Maktabi, og man kan velge mellom sort eller brun skinnramme.

Materialet er en kombinasjon av nye og gamle Kelim-tepper.

Hvem er veskene myntet på?
- Det er litt morsomt fordi vi har spurt så mange forskjellige mennesker om hva de synes, og veldig mange liker dem uavhengig av hvilken stil de har selv, sier Skaar.

- Vi har ikke satt noen alders- eller målgruppe på dem. Mamma liker dem, det samme gjør lillesøsteren til en venninne. Så de har en bred appell, forteller Sandaas.

Hva synes pappa Maktabi om at du utvider produktsortimentet i familiebedriften?
- Han har ikke noe han skulle ha sagt, hehe, ler Celine. Neida, han synes det er kjempegøy. Hvorfor ikke prøve noe nytt? Nå har vi jo hatt disse andre veskene tidligere som har gått veldig bra, men da har vi jo ikke hatt navn eller logo på for eksempel. Disse nye skal muligens ha mitt navn som påskrift, og det må jeg innrømme at jeg synes er veldig gøy!

- Setter ikke alder på ting
- Jeg ser litt de samme tendensene med tanke på teppene vi selger. Før var de mange gamle mennesker med tepper og lysekroner som var kundene, men nå er det flere og flere yngre kjøpere.

Undertegnede får bekreftet sannhetsgestalten i argumentene hennes bare ved å ta en kjapp titt rundt i showroomet vi befinner oss i. I taket glitrer en lysekrone og kelim-teppene er fint dandert på den ene veggseksjonen, man skulle kanskje ikke tro at de som holder til her er i tyveårene - 26 for å være presis.

- Jeg liker ikke å sette alder på ting, sier Skaar og Maktabi er enig:

- Hvis man liker en ting og har penger til det så synes jeg man skal kjøpe det, uavhengig av alder eller pris, sier hun.

Veskene er slitesterke og skal tåle mer enn en støyt. Men som Celine påpeker, man bør jo unngå å legge dem i vann når hovedmaterialet er tepper. Dessuten ville den nok blitt unødvendig tung ...

Veskene er å få tak i fra høsten av, og selges hos Celine Maktabi i Oslo samt følgende steder:

Oslo
TATLER, Carpe Diem, KOMA Steen & Strøm, KOMA, Hegdehaugsveien og Felicia.

Trondheim
Suuz

Danmark
www.stylefab.dk

For mer informasjon, besøk CALA&JADES hjemmesider.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere