*Nettavisen* Nyheter.

Derfor bør du glede deg

«Killzone 2» er blant de mest rødglødende spillene til Playstation 3 akkurat nå. Vi spår et eksplosivt comeback.

02.09.08 00:10

Se bildene fra spillet nederst i artikkelen eller nyt dem i HD her.

(Spillmagasinet): Få spill har blitt hypet så mye som PS2-tittelen «Killzone».

MER FRA SPILLMAGASINET.NO:

Ifølge Sony skulle det bli maskinens svar på «Halo», ha en grafikk vi aldri hadde sett maken til, utrolig kunstig intelligens, fabelaktige omgivelser, også videre, også videre.

Dessverre leverte ikke nederlandske Guerilla helt varene og vi fikk «bare» servert et underholdende skytespill.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet nederst i artikkelen.

Lovende, igjen

Nå er utviklerne snart klare med oppfølgeren, og hvis det jeg har spilt er noe å gå etter kommer de denne gangen til å få det til.

Riktignok bød versjonen jeg testet bare på rundt 40 minutter med innhold, men det er de mest eksplosive, underholdende og «hjerte-i-halsen» minuttene jeg har hatt med noe skytespill denne generasjonen.

Guerilla har ikke sagt noe særlig om historien, men det er klart at store deler av spillet foregår på hjemplaneten til de onde Helghast-styrkene, Helghan. Hovedpersonen er den snille ISA-soldaten Sev, hvis tropp blir sendt bak fiendens linjer under menneskenes angrep på planeten.

Jeg testet den andre banen i spillet, «Corinth River», som foregår i og rundt et stort Helghast-vannverk. For de som lurer så er det samme brett som jeg spilte i London i mai i år, men denne utgaven var lenger og mer polert.

Søke dekke

Som i mai begynte brettet med et velkoordinert angrep på vannverket. Overalt i de dystre og godt designede fremtidsomgivelsene var det soldater, og skuddsalvene tok aldri slutt.

Se gameplay fra «Killzone 2» her:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10989,1);

Se flere videoer fra Killzone 2 her.

Fiendene var både treffsikre og smarte, for eksempel søkte de dekke når det trengtes og elsket å samarbeide. Jeg følte meg aldri trygg, Helghast-soldatene kom hele tiden etter meg.

En ting som jeg la merke til at fungerte mye bedre nå, var «Søke dekke»-funksjonen. Akkurat som i blant annet «Gears of War» og «Grand Theft Auto 4» er du avhengig av å bruke omgivelsene for å overleve, noe som var lettere sagt enn gjort i London. Nå gikk det like greit som i Microsofts skytespillklassiker.

Intense innendørskamper

Etter at troppen min og jeg hadde tatt hånd om fiendene utendørs, ble jeg sendt inn i verket. Her ventet enda mer intense og like eksplosive og krevende kamper, de tunge og deilige våpnene fikk virkelig kjørt seg.

Fiendene viste at de også har stålkontroll på å slåss innendørs, noe som gjorde det å lure dem inn i feller enda mer tilfredsstillende.

Eksploderende tønner går aldri av moten, i hvert fall ikke så lenge eksplosjonene og konsekvensene er så heftige som i «Killzone 2». Riktignok var det ikke mulig å ødelegge alt i omgivelsene, men resultatet var bestandig imponerende. For øvrig, så lenge fiendene flyr er jeg fornøyd.

Høyt tempo

Hele tiden gikk det slag i slag, «Killzone 2» tar ikke pauser og de «rolige» partiene ble brukt til gode og ofte actionfylte interaktive mellomsekvenser.

For eksempel ble vennlige fly skutt ned eller medsoldatene fikk oppdateringer på radioen. Takket være det høye tempoet måtte jeg hele tiden følge med, og jeg levde meg helt inn i det som skjedde på skjermen.

Da jeg slapp ut i litt mer åpne omgivelser igjen, kom de to desidert største høydepunktene.

Først skulle jeg forsvare meg mot et stort angrep fra en høyblokk, en sekvens som ble avsluttet med at blokken på spektakulært vis raste sammen. Deretter fikk jeg ta kontroll over en tanks, noe som etter litt tilvenning var kjempemorsomt.

Tanksen var minst like kraftig som tilsvarende i «Halo»-spillene og det var deilig å være kongen av slagmarken. Det vil si, helt til Helghast kom med sine kjøretøy. Resultatet var en underholdende kamp hvor det ikke skulle mange skuddene til før nederlag var et faktum.

Høye forventinger

Tankspartiet markerte slutten på «Corinth River» og vår tid sammen med spillet.

Som oftest når jeg tester tidlige utgaver av spill tenker jeg: Fint, flott, sees ved lansering. Jeg burde kanskje ha lært av oppstyret rundt eneren, men etter de cirka 40 minuttene med «Killzone 2» var det: Vil ha mer. Nå. Kanjegtadetmedhjemværsåsnill?

«Killzone 2» kommer bare til PS3 og skal etter planen slippes i februar 2009.

24

Tilbud fra Nettavisen: Prøv 300 PC-spill i fem dager for fem kroner

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.