RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor bør du spise biff hvis du er grinete

Foto: FOTO: Håvard Egge
Spis den rette maten.

(SIDE2): Verker det litt i kroppsdeler eller er humøret ikke helt på topp? Muligens kan det være på grunn av mangel på vitamin eller mineraler.

For enkelte plager kan være tegn på at kroppen prøver å gi beskjed om at den trenger litt påfyll - og da kan disse matvarene være gode for å fylle på med det man måtte trenge av for eksempel A-vitamin.

Sår og sprekker i munnvikene? Årsaken kan være mangel på Vitamin B2.
Anbefalt daglig inntak av B2 er 1.3 mg for menn, 1.1 mg for kvinner.

B2 er viktig for celledannelse og reparering av hudskader. Uten klarer ikke kroppen å skifte ut cellene rundt munnen fort nok, og man får sår.

B2 er også nørvendig for å hente ut energi av maten vi spiser, og svimmelhet og slapphet kan også være grunnet mangel på dette vitaminet. I England er en femtedel av jenter i alderen 11 til 18 år, og en av hver åttende voksne kvinne, plaget av mangel på B2. Menn har færre slike plager, ettersom de generelt spiser mer.

Spis: Melkeprodukter. Ved å drikke et glass melk om dagen, får du i deg halvparten av den anbefalte mengden.

Kjenner du ingen smak? Årsaken kan være mangel av sink.
Anbefalt daglig inntak av sink er 5,5-9,5 mg for menn, 4-7 mg for kvinner

Studier viser at de med lavt sinknivå, kjenner mindre saltsmak enn de med normale verdier. Hvorfor det er slik, vet man ikke helt, men det kan være fordi sink er nødvendig for produksjonen av spyttenzymer, og utviklingen og vedlikeholdet av smaksløker generelt.

Manglende sink kan også føre til oftere infeksjoner, som forkjølelse og influensa, sant at sår gror saktere. Årsaken til dette er trolig fordi sink er viktig for immunforsvaret og fornyingen av celler.

Tenåringer er mest utsatt for lave sinkverider, med en av fem jenter og en av ti gutter som får i seg for lite gjennom maten de spiser.

Spis: Rødt kjøtt. Okse og lam er blant de beste sinkkildene, så spis en eller to porsjoner biff i uka. Andre gode kilder til sink er nøtter, og da spesielt cashew og peanøtter.

Magen i ulage? Årsaken kan være mangel på A-vitamin.
Anbefalt daglig inntak for menn er 0,87 mg, 0,6 mg for kvinner.

En av åtte tenåringer og en av ti voksne menn, får i seg for lite A-vitamin. Tallet er lavere for kvinner (nærmere en av 20), trolig fordi de spiser mer grønnsaker som inneholder vitaminet.

Vanlige tegn på lite A-vitamin er mindre infeksjoner, ettersom A-vitamin er nødvednig for å danne det beskyttende laget som sørger for at bakterier ikke trenger inn i luftveiene og nedover

Spis: Spis en gulrot daglig, eller en porsjon lever en gang i uka eller hver andre uke. Gravide bør ikke spise lever, ettersom for mye A-vitamin kan skade fosteret.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Føler du deg grinete? Årsaken kan være mangel på jern.
Anbefalt daglig inntak for menn er 8,7 mg, for kvinner 14,8 mg.

Blek hud, svimmelhet og skjeformede negler er ofte tegn på jernmangel.

Å være irritert og grinete (samt trøtthet og dårlig konsentrasjon) er et like vanlig - og tidligere - symptom. Årsaken er mangel på oksygen til hjernen, og jern er en viktig brikke i å hjelpe de røde blodlegemene med å frakte oksygen rundt.

Næremere 30 prosent av unge jenter og 17 proent av kvinner er påvirket av lavt jerninntak. Kvinner med kraftig menstruasjon, er enda mer utsatt.

Spis: Rødt kjøtt, nøtter og grønnsaker. Animalske kilder til jern, som oksekjøtt, egg og sardiner, tas best opp av kroppen, men også nøtter, grønne grønnsaker og frokostblandinger med tilseting og sammen med C-vitamin (type appelsinjuice) - er bra. Er jernmangelen stor, er det anbefalt å ta jerntilskudd.

Hovne ankler? Årsaken ka være mangel på kalium.
Anbefalt daglig inntak er 3500 mg

Kalium hjelper å regulere kroppens væskebalanse, og et lavt inntak av kalium - sørlig kombinert med mye salt mat - kan føre til høyt blodtrykk. Nesten hver fjerde kvinne og tenåring, og over 16 proent v de over 65 år, får i seg for lite kallium i maten de spiser.

Spis: Spist minst fem frukter og/eller grønnsaker om dagen.

Generelt vondt her og der? Årsaken kan våe mangel på D-vitamin.
Anbefalt daglig inntak er 5mmg

Svakt skjelett er tegn på alvorllig og langvarig mangel på D-vitamin, men vondt i kroppen, slapphet og trøtthet kan være tegn på en mildere mangel. Mangel på D-vitamin gjelder alle aldersgrupper.

Vitaminet hjelper å regulere mineralet kalsium og forsofrer, som er viktige for dannelsen og vedlikehold av skjelett og muskler.

I tillegg til å holde beinmassen sterk, regnes D-vitamimn å være bra for immunforsvaret og kan hjelpe å hindre kreft.

Spis: Fet fisk. Spis to porsjoner med laks eller sardiner, og behovet er dekket. Ellers er sola en god kilde til D-vitamin.

(Kilde: Daily Mail )

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere