I denne ukens Vi Menn står annonyme hackere frem og hevder at årsaken til sammenbruddet i Telenors mobilnett i juni var deres fortjeneste.

Men årsaken til det hele er langt mindre dramatisk, selv om selskapet innrømmer at dette har vært en svært alvorlig situasjon.

- Vi er glade for at vi nå kan si at vi har identifisert årsakene til feilene i mobilnettet vi opplevde i juni. De grepene vi har tatt gjør at våre kunder kan være trygge på kvaliteten i Telenors nett, sier Norgessjef Ragnar Kårhus i en pressemelding.

Omstart og sambandsbrudd
«Problemene i mobilnettet i juni ble utløst av to ulike hendelser som forårsaket en økning i signaleringstrafikken. Hendelsene var henholdsvis en omstart av en server for mobilt bredbånd etter en feilsituasjon den 10. juni og brudd i et samband i transportnettet den 17. juni», skriver Telenor.

- Dette er hendelser som kan skje fra tid til annen og som kan skape tregheter i trafikkavviklingen i mobilnettet, uten at det skal skape et stort utfall, sier Kårhus.

Les hele rapporten her.

- Programvarefeil
- Analyser vi har gjennomført sammen med vår underleverandør Ericsson, har identifisert en konkret feil i programvaren som er installert i sentralene for mobil tale. Denne feilen er nå i ferd med å rettes. I tillegg viser analysene at enkelte endringer i design og dimensjonering vil bidra både til å redusere signaleringstrafikken, samt forbedre nettets evne til å håndtere slike store topper i signaleringstrafikk som vi opplevde 10. juni, sier Kårhus.

Ifølge Telenor har de klart å gjenskape feilsituasjonen som skjedde 10. og 17. juni i et laboratorium, noe som viser at det har vært en grunnleggende feil som kunne rettes.

Smarttelefoner frikjent
Rapporten tydeliggjør ifølge Telenor at det ikke er antall smarttelefoner eller den høye trafikken som var rundt utfartshelgen den 10. juni som førte til problemer i mobilnettet, selv om feilen skjedde på verst tenkelige tidspunkt.

Telenor melder at de nå jobber med å rette feilen, og at de regner med å være ferdig med dette innen utgangen av september. I mellomtiden har de økt overvåkningen av nettet, og fra neste måned vil de doble signaleringskapasiteten for å forhindre at en lignende situasjon vil knele mobilnettet.

Ikke relatert til bytting av utstyr
Telenor jobber for tiden med en omfattende utbytting av alt utstyr i alle basestasjoner de har rundt i Norge. Fra før har det primært vært utstyr fra Nokia og Ericsson, mens alt utstyret nå byttes ut til neste generasjon fra den asiatiske leverandøren Huawai.

Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen sier til Nettavisen at selv om feilen er oppdaget i Ericsson-utstyr i Telenor-nettet, har det ikke noe med utbyttingen av nettet å gjøre. Ericsson-feilen sitter ikke ute ved basestasjonene, men sentralt i nettet.

- Ericsson skal levere denne delen av nettet også etter utbyttingen, sier Amundsen.