RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor funker ikke treningen

Foto: Thinkstock
Sist oppdatert:
Fem grunner til at treningen ikke hjelper deg ned i vekt.

(SIDE2): Du har kanskje trent hardt i flere måneder uten at det merkes noe særlig på vekta?

Da kan det hende du trener feil, skriver helsemagasinet Shape . De har samlet ulike råd fra eksperter om hvordan du kan optimalisere treningen for å gå ned i vekt.

1. Treningsrutinene dine gjør at du overspiser
Føler du at du har trent så hardt at du kan dytte i deg det du måtte ønske etterpå?

- Studier viser at det er lett å overspise når man begynner å trene, sier Michele Olson, professor i treningsforskning ved Auburn University Montgomery.

Når man har trent kan det være litt lettere å ta en ekstra sjokolade eller spise dessert likevel. En kvinne med en vekt på 65 kilo som løper i moderat tempo i 45 minutter har brent omtrent 475 kalorier, mens en gjennomsnittsdessert på restaurant teller omtrent 1200 kalorier. Dersom du bare spiser halve desserten har du allikevel «spist opp» løpeturen med god margin.

Dette gjør du: Skriv ned det du spiser slik at du har en viss oversikt. Trekk så fra kaloriene du har brent på trening. Husk å spise sunt og hold deg innenfor den kalorimengden du trenger hver dag.

3215949

2. Treningen slår deg helt ut
Boot-camp trening klokken 06:30 før jobb virket kanskje som en god måte å komme i form på? Men hvorfor ser du ikke resultater av treningen?

Dersom treningen er så hard at du føler deg helt slått ut, støl og bare har lyst til å ligge på sofaen resten av dagen kan det bare gjøre vondt verre, sier personlig trener Alex Figueroa ved Sports Club/LA i Boston.

Hun mener treningen absolutt bør utfordre deg, men ved å presse kroppen for hardt kan ha motsatt virkning. Du kan få sukkersug, dårlig immunforsvar og søvnløshet. Alle disse tingene kan igjen bidra til vektoppgang.

Dette gjør du: Følg et treningsopplegg som passer den fysiske formen du er i. Prøv å utfordre deg selv uten å trene så hardt at du er helt utslitt resten av dagen.

3. Du brenner mindre kalorier enn du tror
- De fleste maskiner på treningssenter overdriver kaloritellingen for deg opp mot 30 prosent, sier Michele Olson, professor i treningsforskning. Mange maskiner krever ikke at du taster inn kroppsvekt og derfor er kaloriene du brenne basert på en referansevekt på rundt 75 kilo. Veier du for eksempel bare 65 kilo brenner du ikke like mange kalorier.

Dette gjør du: - Prøv å måle treningen på distanse istedenfor. Vil du brenne 300 kalorier, kan jogging i 5 kilometer, rask gange i 6,5 kilometer eller sykling i 1,6 mil gi omtrent det utbytte.

4. Du varierer ikke treningen
Selv om du har fått en favoritt så er det viktig å variere treningen din.
- Det er ikke bare morsommere, men også nøkkelen til en sterkere og smalere kropp, sier Olson. Det fins ikke en aktivitet som kan gi deg alt du trenger, sier hun.

Å kun trene kondisjon betyr for eksempel at du ofrer å bygge muskler, som du får ved styrketrening.

Dette gjør du: Legg opp et ukesprogram der du varierer treningen din. Olson anbefaler tre styrkeøkter og tre til fem kondisjonsøkter i uken for best resultat.

5. Treningen har gått i stå
Bruker du de samme vektene uke etter uke? Ta noen litt tyngre vekter neste gang! eller prøv en time du aldri har prøvd tidligere.

Grunnen til at det er så viktig å variere treningen og utfoprdre deg selv er at når du gjør øvelser på rutine trenger du ikke å anstrenge deg så mye etterhvert.
- Jo mer drillet kroppen er i øvelsen jo lettere er øvelsen for kroppen vår, noe som betyr at du brenner færre kalorier enn da aktiviteten var ny for deg, mener Olson.

Dette gjør du: Om det er tyngre vekter eller hardere motstand på spinning timen, å forandre intensiteten eller måten du gjør øvelsen på kan gi deg økt kaloriforbrenning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere