*Nettavisen* Nyheter.

Derfor går du ikke ned i vekt

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

Kanskje du begår følgende slanketabber?

09.11.09 13:20

(SIDE2): Sliter du med å gå ned i vekt? Eller når du dine slankemål, men kiloene kommer like kjapt tilbake? Da kan det hende du gjør en del feil.

Her er et knippe slanketabber, ifølge helsenettstedet WebMD.

- Du satser på såkalte raske slankekurer. Hurtige slankekurer som lover rask vektnedgang finnes det flust av. Et eksempel er å spise grapefrukt eller suppe hele dagen. Du blir kanskje kvitt noen kilo, men når du spiser så få kalorier så begynner stoffskiftet ditt å fungere langsommere. Når dietten er over har du dermed en kropp som forbrenner kalorier saktere – og du legger på deg igjen!

LES MER: Derfor bør du ikke hurtigslankes

- Du dropper frokosten fordi du tenker at det er en effektiv måte å kutte kalorier på. Men det fører bare til at du blir mer sulten utover dagen, noe som kan føre til småspising i løpet av arbeidsdagen eller inntak av en ekstra stor lunsj. Gå for en frokost som inneholder mye proteiner og fiber slik at du reduserer sultfølelsen utover dagen.

- Imens småspising som du ikke tenker over kan føre til en større midje, kan kontrollert småspising gjøre det motsatte. Personer som spiser flere små måltider og snacks i løpet av en dag har større sannsynlighet for å kontrollere sult og redusere vekten. Nøtter kan være et godt snackalternativ. Tidligere studie har hevdet at personer som spiser nøtter oftere er slankere enn dem som ikke gjør det.

- Mange har kontroll på sitt kaloriinntak, men det også mange glemmer er hva drikken du får i deg i løpet av en dag inneholder. Kaffe og drinker kan inneholde så mye som 500 kalorier. Også juice og brus kan inneholde en rekke kalorier.

- Vann forbrenner kalorier. Er du dehydrert reduseres stoffskiftet og det kan føre til at det blir vanskeligereå gå ned i vekt. Tidligere forskning har hevdet at voksne personer som drikker minst åtte glass vann om dagen forbrenner flere kalorier enn dem som drikker mindre.

- Ikke dropp treningen. Hvis du ikke trener så legger du all lit på dietten din. Er du mer aktiv, kan du spise mer av det du liker og samtidig gå ned i vekt. Nøkkelen er å finne treningen du liker.

Side2 har denne høsten testet en rekke nyheter på treningsfronten. Kanskje du finner noe du vil sjekke ut?

- 200 kalorier på ett kvarter

Sitter du mye foran PC-en?

- 15 minutter er nok

Trening i 40 varmegrader

Genial stang med bøy

Skli deg til strammere kropp

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.