*Nettavisen* Nyheter.

Derfor har hydrogenbiler blitt en flopp i Norge så langt

Med en pris på 450.000 kroner, ingen lokale utslipp og ingen kostnader i bomringen, skulle man tro at Hyundais hydrogenbil var en sukesss blant taxisjåfører. Men slik er det ikke.

Med en pris på 450.000 kroner, ingen lokale utslipp og ingen kostnader i bomringen, skulle man tro at Hyundais hydrogenbil var en sukesss blant taxisjåfører. Men slik er det ikke.

Burde vært perfekt som taxi, men det har ikke skjedd.

Fritatt for avgifter og sikret «elbilfordelene» i lang tid, skulle man tro at hydrogenbiler var en etterspurt biltype i Norge.

Så langt har derimot etterspørselen etter elbilene som produserer strøm fra hydrogen, og som kan «lades» på tre minutter, vært lav.

Men hvorfor er det slik? Både Toyota og Hyundai har i noe tid har hatt overkommelig prisede varianter klare for levering - og Honda står klar på dørstokken hvis etterspørselen dukker opp.

Hovedutfordringen har utvilsomt vært få fyllestasjoner, i praksis har du bare kunnet fylle en hydrogenbil rundt Oslo. På toppen av det har en rekke av fyllestasjonene har de siste årene også blitt lagt ned.

Taxi-markedet er som skapt for hydrogen

Men det eksisterer et ganske betydelig marked for biler som bare kjører i Oslo-området - som ikke kan stå og lade i timesvis fordi de går i trafikk døgnet rundt: Taxier.

Med en hydrogenbil vil taxier kunne kjøre uten lokale utslipp, samt slippe unna bomtakster - samtidig som de slipper timesvis med lading.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tre minutter fylling av en hydrogentank fungerer langt bedre for taxier som kan kjøres døgnet rundt, enn å måtte være avhengig av tradisjonell lading.

Nettavisen har i løpet av den siste tiden snakket med en lang rekke drosjeeiere om hvorfor de ikke har valgt å gå for hydrogen når de har kjøpt ny bil.

Dette er et spørsmål som mange har et svært aktivt forhold til, og svarene er er stort sett alltid de samme:

  • Interessen er stor, spesielt fordi de ser at bompengene hugger inn i fortjenesten, men også på grunn av kommende miljøkrav
  • Prisen er derimot høy. Selv om det nå finnes biler innenfor akseptabel pris, er det forskjell på taxisjåfører og vanlige bilkjøpere: Taxisjåfører tilbakebetalt merverdiavgiften på vanlige biler. Momsfritaket på el- og hydrogenbil er derfor ikke verdt noe, og prisforskjellen er derfor større enn man kan tro

Les også: Mercedes lanserer hydrogen-versjon av sin folke-SUV

Begge alternativene anses som uaktuelle

Det utslagsgivende er derimot noe annet: De to eneste komersielt tilgjengelige elbilene, Toyota Mirai og Hyundai ix35, anses som uegnede som taxi.

Årsaken til at Toyotas hydrogenbil ikke aksepteres av taxisjåfører, er at det bare er plass til to personer i baksetet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Baksetet på en Toyota Mirai fungerer bare for to.

Det er ikke et formelt krav om plass til fire passasjerer i taxi, men styreleder Øystein Trevland i Norges taxiforbund sier til Nettavisen at ønsket om fem seter blant taxisjøfører er begrunnet i flere ting:

Klikk på bildet for å forstørre.

Øystein Trevland er leder for Norges taxiforbund

Bestillingssystemene er lagt opp for 5-setere, kapasiteten blir mindre på faste oppdrag som skolekjøring - og at det blir generelt færre oppdrag sjåførene kan ta når de kan ta med deg færre passasjerer.

På toppen av det hele er også bagasjeplassen svært begrenset på Mirai.

Svært høye driftskostnader

Situasjonen for Hyundais ix35 er en annen. Bilen er billigere enn Toyotas modell, har fem seter og et bagasjerom som er stort nok.

Hovedproblemet at bilen må inn til service for hver 10.000 kjørte kilometer. Denne servicen koster rundt 10.000 kroner, og kan ta et par dager.

For en taxi som kan kjøre 60-100.000 kilometer i året, betyr det ganske enkelt uoverkommelig høye driftskostnader.

Klikk på bildet for å forstørre.

Service for hver 10.000 kilometer fungerer ikke for taxieiere.

Bilen har derfor vært forsøkt, og men funnet uegnet.

- Det kommer strengere miljøkrav for drosjer, og vi er veldig opptatt av nullutslippskjøretøy og ser på alle alternativer. Foreløpig er vår vurdering at vanlige elbiler er det beste alternativet hvis du kan hurtiglade i lunsjpausen, sier Trevland.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nexo er Hyundais neste generasjons hydrogenbil, og den kommer til sommeren.

Hyundai: - Vi har vært føre var

PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Norge bekrefter overfor Nettavisen at serviceintervallene på deres første hydrogenbil har vært en utfordring.

- Dette har vært en ny teknologi, og serviceintervallene har blitt satt ut fra et føre var-prinsipp, og har nok vært oftere enn nødvendig. På den nye Nexo som kommer til sommeren vil vi nok se mer normale serviceintervall, sier Brusletto til Nettavisen.

Om den bilen kan snu interessen for hydrogenbiler i Norge gjenstår å si.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.