RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor sover du dårlig

(Crestock)
Sterk kobling mellom depresjon og søvnproblemer.

(SIDE2): Professor og søvnspesialist Ståle Pallesen sier til Side2 at søvnløshet kan være et symptom på depresjon.

Oppsøk hjelp
Depresjon kan føre til lite søvn, men det går også motsatt vei. For lite søvn over tid kan føre til utvikling av depresjon og psykiske lidelser.

- Depresjon gir søvnendringer som mindre dyp søvn og mer REM - rapid eye movement søvn. Samtidig har en rekke nyere studier vist at søvnløshet kan bidra til depresjon over tid, forteller professor Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen.

Det er ikke nødvendigvis selve innsovingen som er problemet hos deprimerte, men de kan også oppleve å våkne midt på natten og bli liggende å bekymre seg med tunge tanker og spørsmål. For å løse disse søvnproblemene må man ofte søke hjelp hos lege eller psykolog. Sovemedisin er kun en symptomatisk behandling, og bør bare brukes over korte perioder. Disse løser ikke de psykiske problemene til søvnforstyrrelsene.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Mobil og PC påvirker
Professor Ståle Pallesen sier at flere studier, særlig på tenåringer, har vist at bruk av elektroniske medier kan forstyrre søvnen.

- Man har funnet at tenåringer som har dataspill og TV på rommet, ofte går til sengs og står opp senere enn dem som ikke har slike innretninger på soverommet sitt, forteller søvnspesialisten.

- Det er vanskelig å si eksakt hvor lenge før en legger seg en bær avslutte slik aktivitet, men i litteraturen har jeg sett snakk om 30-60 minutter.

Konsekvenser
Eksperter i både inn- og utland angir at hele 10–15 prosent av befolkningen lider av alvorlige og langvarige søvnproblemer. Å sove for lite kan gi flere konsekvenser. Mange opplever å bli sur, misfornøyd og vanskelig å ha med å gjøre. Man føler seg trøtt og uopplagt som påvirker arbeidsevnen og produktivteten. Dette kan igjen føre til ulykker i hjem og arbeid. Dårlig og lite søvn kan også føre til bilulykker med alvorlige følger.

Det varierer fra person til person hvor mye søvn man trenger. I undersøkelser ser man store individuelle forskjeller, men mellom 6 og 9 timer er vanlig. For den voksne befolkning er søvnbehovet på gjennomsnittlig 7 – 7,5 time per natt. En enkel regel er: Føler man seg uthvilt har man fått nok søvn.


Tips for bedre søvn:

- Avslutt mobil- og PCbruk minst 30 - 60 minutter før du legger deg.

- Unngå hard trening de 3 siste timene før leggetid.

- Unngå ettermiddagslurer på over 20 minutter.

- Bruk soverommet til å sove i, ikke som kontor.

- Unngå kaffe, te og koffeinholdige drikker etter kl 17. Røyk forstyrrer også søvnen.

- Unngå å være sulten eller stappmett da du går til sengs.

- Sørg for mørke, ro og en moderat temperatur på soverommet.

- Ikke se på klokka hvis du våkner om natten.

- Lær deg å sette av en tid på døgnet der du tenker gjennom eventuelle bekymringer og problemer. Ikke bruk energi til å tenke ut løsninger i senga, tenk på noe hyggelig og avslappende.

Les også: Dette betyr sovestillingen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere