*Nettavisen* Nyheter.

Derfor suger kopisperrer

Det endelige beviset på at kopisperrer er inkarnert ondskap. Se South Park-video.

24.04.08 13:58

(KOMMENTAR): Under tittelen «DRM sucks redux», eller fritt oversatt «Enda et bevis på at DRM suger», melder teknolginettstedet Ars Technica at Microsoft nå har tatt på seg oppgaven med å bevise for hele verden at DRM-løsninger (kopibeskyttelse) virkelig er så forbrukerfiendtlig som stort sett alle, med unntak av musikkbransjen, har påstått i noen år.

Ubrukeliggjør musikken
Microsoft har nå bestemt seg for at å legge ned autentiseringsservere for musikk kjøpt på den amerikanske utgaven av MSN Music. I praksis betyr det at musikken som lovlydige og naive nettbrukere kjøpte mens tjenesten var oppegående nå blir helt ubrukelig.

I en e-post til sine tidligere kunder skriver selskapet at alle brukere må laste ned en lisensfil til alle musikkfilene de har kjøpt før 31. august, for etter den dagen vil ikke musikken lenger kunne spilles av.

Klikk på bildet for å forstørre.

Plays for sure?
Denne lisensen gjør at brukerne fortsatt kan høre på musikken på den datamaskinen de laster det ned til, men musikken vil bli helt ubrukelig hvis brukerne for eksempel oppgraderer operativsystemet – eller kjøper ny datamaskin.

Eller sagt på en annen måte: For å kunne høre på sin lovlig kjøpte musikk, kan de aldri kjøpe ny datamaskin.

Det ironiske her er at Microsoft markedsførte sin kopibeskyttelsesløsning under navnet «Plays for sure». Det kan se ut til å ha vært et lite heldig navnevalg.

Vil man betale for noe slikt?
Dette kan vanskelig sees på som noe annet enn et godt bevis på at det å benytte lovlige musikkbutikker på nett med kopibeskyttelse ikke er en utpreget god idé. Med DRM-løsninger har altså nettbutikken mulighet til å først selge deg et produkt, for så å gjøre produktet totalt ubrukelig.

Kanskje det finnes andre årsaker enn manglende betalingsvilje som ligger til grunn for at mange foretrekker å laste ned musikk ulovlig?

Heldigvis ser det ut til at bransjen nå, 8 år etter Napster-revolusjonen, seriøst har begynt å vurdere å tilby sine kunder et kvalitetsprodukt de faktisk etterspør, altså musikk i høy kvalitet uten kopibeskyttelser. Men er spørsmålet er om det nå er for sent å rette opp ryktet som en bransje som aktivt har motarbeidet sine kunder i åtte år.

Piracy kills music? Det som i alle fall er sikkert er at forbrukerfiendtlig teknologi dreper musikken du har kjøpt.

South Park betrakter musikkindustrien
Hele saken fikk meg til å tenke på en genial betraktning til hele piratproblematikken fra South Park fra noen år tilbake. Gjengen bak serien har bestemt seg for at det er like greit å legge alle episodene ut på nett, helt gratis, så har du muligheten til å se den geniale episoden her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.