Gå til sidens hovedinnhold

- Derfor var det så få som døde

Flere årsaker til at flyulykken i San Francisco ikke fikk et enda mer dødelig utfall.

307 mennesker var om bord i Boeing 777-flyet da det krasjlandet på den internasjonale flyplassen i San Francisco lørdag. To kinesiske tenåringsjenter omkom i ulykken, hvor den ene kan ha dødd etter å ha blitt overkjørt av et utrykningskjøretøy. 180 mennesker ble skadet i ulykken, hvorav 20 betegnes som kritisk skadet.

Likevel er det utrolig at ikke flere mennesker omkom i ulykken. Dette skyldes trolig teknologiske nyskapninger innenfor luftfarten som solide flyseter, brannsikkert materiale samt gode evakueringsrutiner.

- Dette er utvikling innen luftfart som bygger på tidligere erfaring og veldig grundige undersøkelser av tidligere ulykker. Dette går tilbake til besetning, operatører og ikke minst flyutviklere som kan se hvor svakhetene ligger, og ta tak i det, sier leder i Flysikkerhetskomiteen til Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

SISTE: Kunne ikke se rullebanen fra cockpiten

Kan motstå 16 G
Piloten til Asiana Airlines var en erfaren flyger med mange tusen flytimer bak seg. Men dette var første gangen han fløy inn til landing i San Francisco med en Boeing-777.

De innledende undersøkelsene tyder på at piloten forsøkte å avbryte landingen, men hadde for liten fart til å holde seg oppe i luften. Dermed krasjlandet flyet på rullebanen, noe som førte til at flyet brøt ut i flammer.

The Wall Street Journal ramser opp flere faktorer som trolig reddet så mange liv i krasjlandingen. Alle passasjerfly er i nyere tid pålagt å ha flyseter som kan motstå 16 G, som er 16 ganger kraftigere enn jordas tyngdekraft ved overflaten.

Eksperter mener at lørdagens krasjlanding genererte så store krefter, at mindre robuste flyseter ville ha løsnet og smadret inn i hverandre, i tillegg til å blokkere nødutganger.

- Passasjersetene skal være så solide som mulig, samtidig som at de inneholder underholdningstilbud med skjermer og elektronikk. I tillegg skal de være så lette som mulig for at flyet skal få best mulig performance (yteevne), som det heter på flyspråket. I tillegg skal de være myke, slik at man skader seg minst mulig om man støter framover i setet. Så dette er en herlig blanding av design og sikkerhet, sier Skatvold.

Brannsikkert materiale
Bruken av brannsikkert materiale i kabinen har også trolig reddet mange liv.

- Dette bidro trolig til at brannen ikke spredde seg så raskt, sier president for Flight Safety Foundation, Kevin Hiatt, til The Wall Street Journal.

- De var heldige fordi brannen ikke startet øyeblikkelig, så det ga passasjerene tid til å komme seg ut av flyet, sier Michael Barr, som underviser i flysikkerhet ved Universitetet i Southern California, til samme avis.

En annen livreddende faktor er opplæringen til besetningen. Besetningen er godt trent på å evakuere flyet under kaotiske forhold, og passasjerfly er utviklet med tanke på at de skal kunne evakueres i løpet av 90 sekunder.

Utstyret til redningsmannskapet blir også nevnt som en viktig faktor. Brannslangene var nemlig utstyrt med kamera på enden. Dette gir brannmennene muligheten til å styre brannslangene inn i kabinen og slukke brannen, uten å måtte ta seg fysisk inn i flyet.

Stadig sikrere å fly
Skatvold sier at statistikken viser at det stadig blir sikrere å fly, men understreker at god statistikk ikke er noen hvilepute. Han sier at passasjerene også må bidra selv for å ivareta sikkerheten på best mulig måte.

- Selv om flysikkerheten har kommet veldig langt, så må vi fremdeles være proaktive, og ikke ta den for gitt. Passasjerene må fremdeles følge med på sikkerhetsinstruksjonene på flyet, og få med seg hvor nødutgangene er, sier han.

- Hvis man sitter bakerst i flyet, og prøver å komme seg til nødutgangen ti seter framover fordi man ikke vet hvor nærmeste nødutgangen er, så innebærer det at man er lenger utsatt for røyk og andre farer. Så derfor er det viktig å få med seg hvor nødutgangene er, sier Skatvold.

475 mennesker mistet livet i til sammen 23 flyulykker på verdensbasis i 2012, noe som er det laveste tallet noensinne, ifølge organisasjonen Aviation Safety Network.

Flere ulykker
Dette er ikke første tilfellet hvor mange mennesker overlever en stor flyulykke. De senere årene har det vært flere slike hendelser.

I 2008 var det et fly fra Continental Airlines som brakk i to da flyet ble dreid vekk fra rullebanen i Denver som følge av kraftig vind. Alle om bord overlevde.

Kabinen til en Boeing 737-maskin ble knust i biter da det landet for tidlig på en flyplass på en karibisk øy i 2010. To mennesker omkom i ulykken.

Tidligere i år var det nok et Boeing 737-fly som krasjlandet på rullebanen på Bali, Indonesia som følge av dårlig sikt. Alle 108 om bord overlevde.

Fakta om fjorårets verste flyulykker

* 3. juni: 153 omkom da en MD-83-maskin fra selskapet Dana Air styrtet i Nigeria.
* 20. april: 127 omkom i Pakistan da en Boeing 737-236 fra Bhoja Airlines styrtet.
* 9. mai: 45 omkom i en ulykke med Sukhoi Superjet i Indonesia.
* 2. april 33 omkom da en ATR 72-201 fra selskapet UTair styrtet i Russland.
*19. august: 32 omkom i Sudan i en ulykke med en Antonov 26-100.
(Kilde: Aviation Safety Network) (©NTB)

Kilder: The Wall Street Journal, The Huffington Post.

Video av flyet idet det krasjlander på rullebanen på den internasjonale flyplassen i San Francisco.

HTML EMBED
Reklame

Halv pris hos Ferner Jacobsen

Kommentarer til denne saken