RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor velger vi reisebyrå

Sist oppdatert:
Reisebyråene fikser fortsatt ferien for mange nordmenn. Trygghet betyr mer enn pris.

(SIDE2): - Jeg har blitt mer observant på nettbestillinger, sier Lillian Kårvand.

Hun dro sammen med venninnene Janne Nakken, Turi Johnsen og Elin Karlsen til London, men hotellet de hadde bestilt gjennom nettsiden Supersaver sto ikke til forventningene. Jentegjengen følte seg lurt, men fikk ikke gjennomslag før TV 2 Hjelper Deg tok en prat med nettstedets direktør, Ralph Axelson.

Se innslaget på Sumo her.

- Fortsatt bestiller jeg reiser på nett og finner frem til de billigste alternativene. En slik ubehagelig opplevelse gjør at jeg er mer forsiktig. Jeg forstår godt at folk velger et reisebyrå, fremfor gode tilbud på nett.

Kårvand er spesieltt skeptisk til såkalte pakkeløsninger som finnes på nett. Selv bestiller hun fly og hotell helt seperat når hun skal reise.

- Folk må følge nøye med for å unngå ubehagelige opplevelser. Derfor er det ofte tryggere å betille reisen gjennom et reisebyrå, mener hun.

Økt omsetning
De blir stadig færre, men de reisebyråene som er igjen gjør det stadig mer lønnsomme. Billige reiser på nett har ikke tatt over for salgsagentene hos de tradisjonelle reisebyråene. I fjor økte omsetningen hos VIA Ferieverden med 10 millioner kroner.

- Vi ser en pen utvikling. Tilbakemeldingene fra de lokale byråene rundt om i landet er at kundene kommer tilbake, sier daglig leder Karin Arnesen.

Statistisk Sentralbyrås strukturstatistikk viser at reisebyråbedriftene omsatte for over 21 milliarder kroner i 2006. Det er en omsetningsøkning på 4,3 prosent fra 2005, og samtidig ble antallet ansatte redusert med 2,6 prosent. Dette førte til en verdiskapningsøkning på nesten 10 prosent.

- Ferien er veldig viktig for folk og vi kommer tettere på kundene. Nettbestillinger kan ta lang tid og mange synes det er vanskelig å orientere seg. Dårlige erfaringer gjør også sitt til at folk kommer tilbake til oss, mener Arnesen.

Hun mener ikke folk blir direkte lurt, men på nett får ikke alltid kunden det de hadde forventet seg. I tillegg blir annonserte tilbud gjerne mye dyrere når betalingen skal gjennomføres.

- Ved avbestilling eller endringer kan det være vanskelig og kostbart å få hjelp. Et reisebyrå hjelper folk med ferieplanene, også når noe går galt.

Godt marked for alle
Konkurransen fra nettstedene som selger reiser er likevel reell.

- Nettsidene er blitt bedre og folk blir stadig mer kyndige på nett, konkluderer Arnesen. – Men ikke alle tenker pris og gjennom et reisebyrå får kundene det de virkelig vil ha.

Arnesen skjønner godt at reisebyråene tidligere ble dømt nord og ned.

- Ut i fra kompleksiteten ved det det å reise, viste jeg at vi ville overleve, forklarer hun.

Samtidig er hun helt klar på at også reisebyråene har dratt nytte av at markedet har vokst totalt.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere