*Nettavisen* Nyheter.

Desvere Stotenberg

Foto: Montasje

Her er avisene som slurver mest med språket.

30.03.09 09:28

Det er Dagens Næringsliv som slurver mest med språket på trykk. Avisen har siden 2005 og fram til i dag stavet feil over 5.495 ganger.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Dette viser en gjennomgang av ord og uttrykk som NA24 Propaganda har foretatt i over 900 norske nyhetskilder.

Listen over de feilstavede ordene er utarbeidet i samarbeid med en rekke språkeksperter og omfatter 29 ord, fem fraser og to navn (se faktaboks).

Kulturavisen slurver på nett
Også i nettutgaven til Dagens Næringsliv er det mye slurv. Her havner Dn.no på fjerdeplass.

Men det er Dagbladets nettutgave som topper, mens Aftenposten.no og nettavisen E24 slåss om andreplassen. Og da er tallene ikke justert for at E24 ble lansert i april 2006.

Ordet «dessverre» syndes det mest mot, viser gjennomgangen.

Ifølge tallene er det TV 2s nettsider som sliter mest med å få dette ordet riktig, ser man på tallene for i fjor og så langt i år.

I 2007 var det Dagbladet på papir og nett som bommet mest, men da hadde TV 2 en langt mer begrenset satsning på nett.

Bra med rød streker
- Dette er resultat av den moten man så i skolen for et par år siden, hvor man på død og liv ikke skulle sette røde streker. Da fikk man tapere, sier Simon Szajnfeld, korrekturleser i Bergens Tidende.

Szajnfeld har tidligere jobbet som korrekturleser i avisen, men leser i dag korrektur for annonsørene til mediehuset.

- Det gjorde liksom ikke noe at man fikk en hel generasjon som ikke kunne skrive på grunn av at de ikke fikk røde streker.

- Hva gjør disse feilene med leseren?

- Det er ikke så ofte noen sier opp en avis fordi det er mye feil i den.

- Dessverre, påpeker han.

Szajnfeld mener det uansett er forståelig at det forekommer noen stavefeil i en avis.

- Det er mer akseptabelt i en dagsfersk avis hvor man har liten tid, men ikke i en bok som man gjerne jobber med i mange måneder. Her må det kunne være mulig å få det feilfritt.

Korrekturleseren hevder det uansett avhenger av en forståelse og satsning for å få bukt med stavefeilene.

- Det største ansvaret hviler på redaktørene. Hvis de bestemmer seg for at avisene skal ha lite feil, så blir det lite feil. Men det er klart at det koster både arbeid og penger. Det er ikke gratis å få vekk disse feilene.

De fleste papir- og nettaviser har i dag programmer som skal rette de stavefeilene som NA24 Propaganda har gjennomgått.

- Disse programmene tar bare vekk de bagatellmessige feilene. De alvorlige feilene vil fortsatt stå der etter at man har kjørt retteprogram. Hvis det mangler et «ikke» vil ingen maskin reagerer på det, slår Szajnfeld fast.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Men det finnes kanskje langt verre feil.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

«Stotenberg» og «Narvasete»
Det er tydelig at noen journalister farer raskere over tastaturet enn andre.

Landets statsminister blir av papiravisen til Nordlys omdøpt til «Jens Stotenberg» ved to anledninger de siste årene. Den samme tabben gjør Nettavisen ved tre tilfeller.

Av de andre statsrådene er det kanskje Liv Signe Navarsete og Anne-Grete Strøm-Erichsen som får gjennomgå mest i spaltene.

Førstnevnte er tatt med i gjennomgangen som er utarbeidet. Her er det Dagens Næringsliv på papir og Bergensavisen på nett som stotrer mest med Liv Signes etternavn.

Når det gjelder forsvarsministeren finner NA24 Propaganda syv ulike stavemåter.

- Det er jo rikelig med anledninger til å stave navnet hennes feil. Hun har jo en del bindestreker, «ch» og litt sånn forskjellig, ler Simon Szajnfeld i Bergens Tidende.

- Ut ifra uttalen kan man nok stave det på en åtte til ti forskjellige måter, sier han.

- Jeg vet ikke hvor mange som det er matematisk mulig å få til, men det er nok noen.

Stavefeiltoppen - papiraviser

2005

2006

2007

2008

2009*

Totalt

Dagens Næringsliv

1.204

1.220

1.416

1.363

292

5.495

Aftenposten

1.075

953

852

740

161

3.781

Adresseavisen

743

764

680

365

83

2.261

Dagbladet

581

603

305

200

30

1.719

Stavefeiltoppen - nettaviser

2005

2006

2007

2008

2009*

Totalt

Dagbladet.no

736

934

706

559

147

3082

Aftenposten.no

688

953

477

482

157

2757

E24

na**

1040

1113

454

119

2726

VG Nett

344

365

455

502

152

1818

* Fra 01.01.2009 til 26.03.2009.
** E24 ble lansert i april 2006.

Kilde: atekst og BuyAndRead

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.