Det blir kø-kaos på E18 i sommer - skulle være ferdig før sommerferien

Omkjøring like sør for Porsgrunn sørget i pinsen for enorme køer. Planen var egentlig å bli ferdig til i sommer, men det lot seg ikke gjøre.

Omkjøring like sør for Porsgrunn sørget i pinsen for enorme køer. Planen var egentlig å bli ferdig til i sommer, men det lot seg ikke gjøre.

Håpet å være ferdig før sommerferien, men det skjer ikke.

27.05.18 17:34

Stengingen av E18 i Bamble like sør for Porsgrunn har den seneste tiden skapt til dels store trafikale problemer, ikke minst i utfartsdagene i pinsen.

Les også: Tett trafikk og forsinkelser i trafikken

Trafikken som skal forbi på E18 må ut på en av to omkjøringsveier, og det har vært rapportert om flere timers forsinkelser på de verste tidspunktene.

Bakgrunnen for stenging er rehabilitering av tunneler og sprengning av nye tunnelløp.

De to omkjøringsveien som er laget for E18 sør for Porsgrunn blir værende omkjøringsveier til etter sommerferien.

I utgangspunktet var det indikert av Statens Vegvesen at veien skulle åpne før sommerferien startet, men sluttføring av arbeidet er nå satt til september.

Det betyr at den tunge sommerferietrafikken vil gå på omkjøringsveien, og det er ventet til dels store forsinkelser som skal mellom Sør- og Østlandet.

Ikke mulig å fremskynde arbeidet

Situasjonen minner om da E18 ved Tønsberg skulle åpne i 2014. Opprinnelig var det planlagt at strekningen skulle åpne i oktober, men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la da 35 millioner kroner på bordet for å fremskynde åpningen til før sommerferien.

- Det må stort sett drives døgnkontinuerlig frem til 4. juli. Hadde det vært normal fremdrift ville man asfaltert i slutten av september, og etterpå satt opp skilt. Da ville veien stått klar i slutten av oktober. Men det viser seg at det er mulig å jobbe mer, hver dag, sa Solvik-Olsen til Aftenposten den gang.

Ikke slark i fremdriften

Noe slik er derimot ikke mulig i Telemark.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får ikke gjort noe med åpningstidspunktet for E18. Foto: Paul Weaver

- På E18 ved Tønsberg påpekte mange at man kunne bli ferdig raskere ved å fremskynde prosesser. Jeg har ingen tilbakemeldinger om at det er slark i fremdriften til Nye Veier, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

Kommunikasjonssjef Christian Altmann i Nye Veier sier til Nettavisen at det ikke er et spørsmål om penger:

- Dessverre blir det enda en sommer med omkjøring via Brevik for bilistene – med de belastningene det medfører. Nye Veier lager nye tunnelløp parallelt med rehabilitering av eksisterende løp. Dette er et svært omfattende og komplekst prosjekt, sier Altmann.

- Det er nok selve arbeidets karakter, omfang og lignende som er begrensende når det gjelder når vi kan åpne. Det er mye sprengningsarbeid som er tidkrevende og hvor vi setter sikkerhet før fremdrift, sier han.

Hadde aldri tro på å åpne før sommeren

Altmann er derimot ikke enig i Vegvesenets beskrivelse av at veien skulle åpnes til sommeren.

- Det var Vegdirektoratet som bad Nye Veier om å overta dette prosjektet fra Statens vegvesen. I diskusjonen knyttet til oppstart, foreslo Nye Veier at stengning av tunnelene først burde skje etter sommeren 2017, slik at vi kun hadde én sommer med stengte tunneler. Vegdirektoratet besluttet imidlertid å stenge tunnelene rett etter påske 2017, dermed blir det to somre med omkjøring. Nye Veier valgte å sprenge nye tunnelløp samtidig som vi rehabiliterer de gamle for å redusere belastningen for trafikantene ved å måtte stenge i to omganger.

- Nye Veier har hele tiden vært tydelige på at det ikke var mulig å garantere ferdigstillelse innen 1. juli 2018. Selv om Statens vegvesen har kommunisert forventet åpning sommeren 2018, er det vi som byggherre som står med ansvar for sikkerhet, både for arbeidere og omgivelser. Sikkerhet kommer foran fremdrift.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.