RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det finnes ingen internasjonale regler

Foto: SCOTT HEPPELL (AP)
Sist oppdatert:
FN etterlyser regler for flyving i askerammede luftrom. - Problemet er at ingen vet hvor grensene går, sier flyekspert.

Flyforbudet som har rammet store deler av europeisk luftfart den siste uken, er ikke basert på noen felles internasjonale regler. Det opplyser FNs sivile flygerorganisasjon ICAO.

- Det finnes ingen standarder i øyeblikket om konsentrasjonen av aske som kan ramme flymotorer, sier leder for ICAO, Roberto Kobeh Gonzalez, til nyhetsbyrået AFP.

- Vi kan ikke utvikle disse standardene selv. Det er noe vi må samarbeide med flyindustrien om, sier Gonzalez.

Opp til hvert enkelt land
Gonzalez mener det er forskere som må fastsette de endelige reglene. ICAO har blitt beskyldt for ikke å ha gjort nok med å koordinere flykaoset i Europa.

- Det er det enkelte land som er ansvarlig for sikkerheten for flyvingene etter normene i ICAO. Vi har ikke en koordinerende rolle, sier Gonzalez.

Les også: 150 flyavganger er innstilt
Les også: Flyplasser åpne til kl. 14.00

Generalsekretær i ICAO, Raymond Benjamin, innrømmer at det er vanskelig å ta stilling til den spesielle situasjonen som har oppstått som følge av den enorme askeskyen fra Island.

- Hvis du spør en produsent av en flymotor om hvor mye aske motoren kan tåle, så vil han ikke svare deg fordi da er det et spørsmål om ansvar, sier Benjamin.

- Det er ingen som vil fly hvis det er en risiko, understreker han.

Byr på store problemer
Flygesjef i Norwegian erkjenner at den helt spesielle situasjonen byr på store problemer når en ikke har et internasjonalt regelverk å forholde seg til.

Problemet er at ingen vet nøyaktig hvor stor intensitet av askepartikler som utgjør en fare for flymotorene.

- Det finnes helt klare retningslinjer på at man ikke skal fly inn i en askesky. Men en problemstilling er at vi vet ikke hvor grensen går før motoren blir ødelagt, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

- Dette er første gang at det skjer i det omfanget det har gjort nå, og derfor etterlyser man internasjonale regler, sier han.

- Trygt å fly
Men Hesthammer mener det er helt trygt å fly under de forholdene som er i Norge.

- Myndighetene kan ikke selv sette regler fordi de ikke vet selv når det blir uakseptabelt å fly. Derfor må flyfabrikantene trekkes inn i denne vurderingen, sier han.

Benjamin opplyser at det vil bli avholdt et møte med representanter for luftfartsindustrien, flyprodusenter, Den internasjonale transportorganisasjonen (Lata), ulike lands regjeringer og forskere for å drøfte problemet med aske og flyving.

Lavere vulkanaktivitet
Onsdag opplyser Islands sivilforsvar at intensiteten i vulkanutbruddet i Eyjafjällajøkull på Island har falt med nesten 80 prosent bare siden helgen. Det melder nyhetsbyrået AFP.

- Den siste informasjonen vi har, er at utbruddet har omtrent 20 prosent av styrken det hadde på lørdag, sier Ingvaldur Thordardottir.

Vinden som nå blåser røyken sørøst, og mot Europa, skal endre retning i løpet av dagen og blåse mot sørvest og Atlanterhavet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere