Gå til sidens hovedinnhold

– Det har ikke vært fare for sikkerheten

Rustproblemene på Italia-trikkene ble oppdaget i tide, ifølge kommunikasjonssjefen i Oslotrikken.

OSLO: Det skjedde fort. Tirsdag ettermiddag kom informasjon om rust- og sprekkproblemene på de såkalte Italia-trikkene. Onsdag var de tatt ut av drift.

Men det var aldri fare for sikkerheten til trikkepassasjerene, ifølge Cato Asperud, Oslotrikkens kommunikasjonssjef.

– Det har ikke vært fare for sikkerheten i det hele tatt. Vi klarte å avdekke dette før noe mer skjedde, sier han til dittOslo.

HVA SYNES DU OM TRAFIKKFLYTEN PÅ TRIKKERUTENE? GI OSS DIN MENING HER!

Oppdaget på rutinekontroll

Feilene ble oppdaget på en rutinekontroll av trikkene.

– Det var på en ordinær service, en 600.000-kilometerskontroll. En av våre ansatte oppdaget problemene. Vi har visst om dette i snart to uker og gjort risikoanalyser. Tirsdag ettermiddag kom det imidlertid nye opplysninger, og da tok vi ut trikkene av trafikk, sier Asperud.

– Da vi oppdaget det var vi på riktig side av streken med hensyn til risiko, sier kommunikasjonssjefen.

Nå er 30 Italia-trikker ute av drift. To nyoverhalte Italia-trikker kjører. Istedenfor trikkene som er på verksted er 25 busser satt inn.

– Akkurat nå gjennomføres undersøkelser på Italia-trikkene. Det vil nok pågå ut denne uken, og kanskje neste. Ingen trikker kommer til å bli kjørt ut før vi er helt sikre på at de er i orden, sier Asperud.

Langvarig

Selv om utbedringene skjer så raskt Oslotrikken bare kan, regner Asperud med at ettervirkningene av dette vil kjennes helt fram til sommerferien.

– Friskmeldte trikker vil bli satt i trafikk med én gang. Dette vil gå fasevis, sier han.

– Hvordan går trafikkavviklingen?

– Den går veldig bra. Kapasitetsmessig er vi noe dårligere rustet enn om vi bare hadde kjørt trikker, for bussene er mindre. Dermed kan det bli trangt i rushet, sier Asperud.

Han forteller om flere omsorgsfulle enn sinte tilbakemeldinger fra passasjerene.

– Kjører alt vi kan

Oslotrikken har lagt ut informasjon om ruteendringer på nettsiden sin. I tillegg har de en trikkefører på hver buss, en “los”, som guider bussjåførene.

– Det er ikke gitt at bussjåførene er lommekjent på trikkelinjene, sier kommunikasjonssjefen.

Med buss for bane også på t-banens linje 4 er det ikke ubegrenset med tilgang til busser for Oslotrikken. Men de har ifølge Asperud vært heldige med tilfanget.

– Nå kjører vi alt det vi kan, sier han.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien