*Nettavisen* Nyheter.

Det nye store på internett

Facebook er fortsatt i vekst, men det er noe annet som gjør folk ivrige om dagen.

12.02.09 15:31

For snart tre år siden var det et eller annet som skjedde på internett i Norge. Alle begynte å snakke om Facebook, og nordmenn kastet seg over det nye nettsamfunnet som vi aldri før har kastet oss over noe som helst før.

Frem til det tidspunktet så handlet nettsamfunn i Norge primært om å opptre under et eller annet alias på datingnettsider som Spray og Blink.

Facebook drepte anonymiteten
Men plutselig oppdaget man Facebook – stedet der det å være anonym var totalt meningsløst. Til gjengjeld kunne du følge med på hva dine venner drev med, og ikke minst finne gamle venner du ikke hadde snakket med på årevis.

Plutselig oppnådde nettstedet en kritisk masse der «alle» var der, og du kunne komme i kontakt med gud og hvermann. Og var du ikke der var det som om du ikke hadde mobiltelefon.

Resten er i grunn historie. Statistikk kan nå tyde på at det nå er rundt 1,7 millioner nordmenn på Facebook.

Facebook har endre seg
Men samtidig er det mye som har skjedd på disse tre årene. Facebook har forandret seg, og lykkerusen over å til stadighet får nye venneforespørsler er borte. Det største problemet for mange har nok kanskje vært det overveldende antallet «applikasjoner» og grupper som en blir invitert til hele tiden.

Egne applikasjoner for å lage en egen børs hvor du kan kjøpe og selge venner, vampyrbitt og topprangeringer av de beste vennene blir ganske meningsløst i lengden, og det er vanskelig å komme seg unna at Facebook har blitt ganske forsøplet.

Mange bruker Facebook annerledes
Mange har etter hvert funnet ut at deres bruk av Facebook har endret seg betydelig. En bruker det til å informere om hva man gjør med statusoppdateringer, kommentere på hva andre driver med – og poste noen bilder. Men dette er i grunn ingen fornuftig bruk av Facebook heller, for nyhetsfeedene fra siden er relativt sporadiske, og ofte får man opp lange samtaler fra «venner» som man egentlig ikke har hatt noe forhold til på mange år

Og det er her Twitter kommer inn. Tjenesten er genialt enkel i sin funksjon: I bunn og grunn så setter du opp din egen profil på tjenesten, og du kan skrive korte innlegg på maksimalt 140 tegn. Her kan du dele alt fra din frustrasjon over kulda for øyeblikket, informere verden om at du er sulten, dele spennende lenker du finner og lignende.

Klikk på bildet for å forstørre.

Følg med på hva andre gjør
Andre brukere kan velge å følge med på dine oppdateringer, og du kan velge å følge med på hva andre legger ut. Alt bare listes opp i en kronologisk

Og til forskjell fra Twitter så er det ikke noe «venneforhold» som opprettes, og det er kanskje det beste med tjenesten. Du kan følge med på oppdateringene til kjendiser du aldri har møtt på lik linje med dine beste venner.

Mange superkjendiser
Times har blant annet listet opp 50 virkelige superkjendiser du enkelt kan følge på Twitter. Her finner vi personer som John Cleese, Al Gore, Lance Armstrong, Stephen Fry og Shaq – og i Norge begynner det også å bli en del kjente personer du kan følge. Personlig ville jeg for eksempel aldri omtalt meg selv om venn med Gisle Hannemyr, men på Twitter kan jeg likevel følge med på hans skriblerier.

Og at du følger med på hva en person skriver, betyr ikke nødvendigvis at den personen trenger å følge deg. Dermed er det uproblematisk om 20.000 personer følger dine skriblerier, så lenge du slipper å lese alt det 20.000 personer skriver.

En gullgruve for informasjon
Og det som virkelig gjør det spennende er å følge med på oppdateringer til personer som har samme interesseområde som deg selv. De vil poste lenker til nettsider som du ellers trolig aldri ville kommet over. Ofte fungerer dette som jungeltelegrafen der noen poster en lenke, som andre liker, som også poster den samme lenken som gjør at enda flere får se den... du skjønner hvor det havner.

Det er også ganske greit å bruke Twitter mer eller mindre som en nyhetsfeed. Stort sett det som kan krype og gå av nyhetsformidlere har sin egen Twitterside, der de poster viktige hendelser som dukker opp. En favoritt for min egen del er for eksempel @TheOnion, som er en nettside jeg elsker, men som jeg alltid glemmer å sjekke.

Noen er ganske generiske nyhetsformidlere, mens andre – som @NRKbeta, bruker Twitter både til å formidle lenker til sine artikler, og ikke minst for å ha en mer direkte kontakt med sine lesere.

Muligheten til å stille spørsmål til dusinvis, hundrevis eller tusenvis av personer samtidig er unik, og kan gi meget gode svar.

Klikk på bildet for å forstørre.

Har nådd kritisk masse
Men hvorfor skriver vi om Twitter nå? Twitter er på ingen måte noe nytt, og er noe som har eksistert i mange år. Men det som har skjedd de siste ukene er at Twitter har nådd et visst nivå av kritisk masse, på samme måte som det skjedde med Facebook for tre år siden. Det har utgjort den store forskjellen for en tjeneste som mange har avskrevet som litt meningsløs og nisjepreget.

Før var Twitter langt på vei bare for spesielt interesserte, men nå begynner «hvem-som-helst» å dukke opp – alt fra nabogutten til superstjernene til ekspertene innenfor forskjellige områder. Det gjør sjansen veldig stor for at du vil finne mange du vil synes det er interessant å følge med på.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.