RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det spøker for Weekend

Sist oppdatert:
De fleste nyetableringene i mediebransjen får en rask og brutal død. Mye tyder på at Weekend, men Alex Rosén som redaktør, blir nestemann i skifteretten.

Vi skal selvsagt ikke forskuttere en konkurs, men når lønningene ikke blir betalt ut første lønningsdag, lukter det sprekk - for å låne et uttrykk fra sportsjournalistikken. Kjendisene Anne-Kat Hærland og Alex Rosén havner i så fall i godt selskap.

Anne-Kat Hærland har vært i skifteretten før, som medeier av Femme.no, der investorene tapte 12 millioner kroner. Propaganda har de siste årene fulgt den ene mediekonkursen, eller nedleggelsen, etter den andre. For å nevne noen: Banketten, Nada, City, 2002, Slitz, Metropol, Café og nå nylig, Showroom Kunst, hvor Propaganda har avdekket en ordentlig røverhistorie.

Faktum er at få nyetableringer overlever det første året. En oversikt i Advertising Age viste at 80 prosent av alle nyetableringene i mediebransjen i USA etter krigen, har bukket under det første året. De som overlevet har i snitt brukt fem år på å kommer over den røde streken. Langsiktig medieinvestorer opererer med 10 til 15 års horisonter for etablering av nye dagsaviser.

Å etablere en avis eller et magasin koster penger fra dag én, men inntektene kommer først når man har opparbeidet seg lesere. En hver mediesatsing er et veddemål på at man klarer å skaffe seg lesere og annonsører nok før kassa går tom. De fleste taper det veddemålet.

De siste par årene har vi hørt mye om tap i nettaviser. Mange har satt likhetstegn mellom underskuddene og nettavisenes evne til lønnsomhet. Da glemmer man altså at også nyetableringer i tradisjonelle medier som regel ender i konkurs, og alltid innebærer en tid med underskudd.

Nå ser vi at inntektene stiger for nettavisene. Både VG og Dagbladet skuer overskudd. Det samme gjør Propaganda, nær fire år etter oppstart.

Men for Weekend, og de profilerte humoristene, tror vi det spøker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere