*Nettavisen* Nyheter.

Dette ble en suksess

Foto: HANDOUT (Reuters)

Bartemåneden kastet av seg i større åpenhet om kreft blant menn.

(SIDE2:) Movember var navnet på aksjonen da menn skulle sette oppmerksomheten på prostatakreft. En rekke menn fra kjendiser til mannen i gata anla bart for å samle inn penger eller bare gjøre folk oppmerksom på saken. Barten ble godt synlig på menn som ellers barberer seg og skapte nysgjerrighet.

Økt oppmerksomhet
Ifølge Kreftforeningen har dette vært svært vellykket. En undersøkelse TNS Gallup har gjort for foreningen viser at oppmerksomheten rundt prostatakreft har økt betydelig fra i fjor.

- Flere menn sier de er mer opptatt av egen helse og flere oppgir at de har snakket med andre menn om kreft, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen i en pressemelding.

Aksjonen er skapt nettopp for at menn skal bli mer oppmerksom på sin egen helse, lese signaler og faktisk oppsøke hjelp om det er noe de lurer på. Movember har også ført til at menn snakker med andre menn om kreft. Prostatakreft er den vanligste kreftformen blant menn ved siden av testikkelkreft.

Samlet inn penger
- Kreftforeningens egen Menn og kreft og Movember aksjonen har blant annet resultert i at nesten dobbelt så mange menn som ellers i året har ringt Kreftlinjen, sier Ryel. Også Facebbok-siden til foreningen har merket kraftig pågang.

Flere var med på å samle inn penger, blant annet via nettauksjoner. Kreftforeningen får 70 prosent av overskuddet som samles inn i Norge og dette går til forskning på prostatakreft.

5 millioner kroner ble samlet inn.

- Vi setter også stor pris på at det er samlet inn så mye penger som skal gå til prostatakreftforskning og vi sender en stor takk til alle som har engasjert seg, sier Ryel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.