*Nettavisen* Nyheter.

Dette blir for varmt

Foto: Fuse (Getty Images/Fuse)

Se hvordan du får aller best søvnkvalitet i varmen.

15.07.13 20:36

(SIDE2): Til helgen er det meldt strålende, varmt vær i hele landet. Og det ofrer vi gjerne noen svette netter for, men det fins enkle triks for hvordan du kan få en god natts søvn selv om soverommet koker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Kieferpix

Slipp å bli svett i luggen
Det er ikke så ofte vi har problemer med at det er for varmt inne her i landet. Men når sommeren er varm kan mangel på aircondition selv i Norge være et problem.

Særlig noen leiligheter kan fort bli varme. Kanskje har du loftsleilighet eller et soverom uten for mye lufting? Shape.com har laget tipsene som kan gjøre at du sover bedre i varmen.

Bomull i senga
Det absolutt beste å sove i er bomull. Spar heller silkesengetøyet til kjøligere dager. Bomull har gode pusteegenskaper og velg helst lette bomullsvarianter.

Bruk ovnen med måte
Du trenger ikke mer varme i huset enn strengt tatt nødvendig. Varme sommerkvelder er ikke skapt for å grille kylling eller lage varme gryteretter. Lag heller retter som er kalde, eller i det minste har romtemperatur. Hvis du vil spise varmt så fyr opp grillen utendørs istedenfor. Ikke spis store måltider sent på kvelden, da kroppen produserer mer varme dersom du langer innpå et stort kjøttstykke rett før du legger deg.

Kjøl deg ned raskt
Et smart triks for å kjøle seg ned raskt er isposer eller kalde kompresser. Legg de på pulsområder som vristen, nakken, albuene, anklene og bak knærne. Å holde hendene under kaldt vann kjøler også ned hele kroppen på ganske kort tid.

Sov uten for mye klær
Lette, løse og ledige klær er lurt for å få kvalitetssøvn. Luftige boksershortser og en stor t-skjorte er perfekt. Å sove helt naken er det delte meninger om. Noen mener man blir varmere fordi svetten blir liggende på kroppen istedenfor at den fester seg på klærne. Andre mener det er den beste måten å holde temperaturen nede på.

Fyll opp tanken
Drikk et glass vann før du legger deg. Dersom du svetter og kaster deg rundt i sengen i løpet av natten så kan du bli dehydrert. Et lite glass holder lenge, så slipper du å løpe på do i 03-tiden...

Ligg lavt
Jo lavere bakken du ligger, jo kjøligere blir det. Legg gjerne madrassen rett på gulvet. Bor du i hus med etasjer så er det kaldere i kjelleren eller i første etasje dersom du har mulighet til å sove der.

En kald dusj
Du kjøler ned hele kroppen før leggetid.

Kalde føtter
Føttene dine er sensitive for varme fordi føttene og anklene har mange pulssoner. Ta gjerne et iskaldt fotbad på kvelden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Konstantin Yuganov

Sov alene
Du blir varmere med en til i sengen. Kroppsvarmen til partneren vil holde deg varm. Kanskje ikke så romantisk, men ved å sove alene i sengen eller lang fra hverandre vil du holde kroppen mer avkjølt. Sov gjerne utstrakt for ikke å bli for varm, dersom du kryper sammen som en ball vil du holde bedre på varmen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.