*Nettavisen* Nyheter.

Dette bør du spise mer av nå

Foto: (Colourbox)

Sjekk ut høstens supermat.

12.11.13 16:14

(SIDE2): Høsten og vinteren er blant annet høysesong for influensa og mange merker også at det ikke er like enkelt å holde energien oppe når mørketiden kommer.

Det er vel heller ingen tvil om at lysten på noe søtt og godt kommer snikende, men disse mat- og drikkevarene kan du nyte med god samvittighet samtidig som du styrker immunforsvaret og får opp energinivået.

Naturens spiskammer

Den norske høsten er en raus årstid der naturen bugner av sunne og deilige råvarer, rett og slett naturlig supermat.

Bær er sunne og gode småsaker som gir kroppen din både vitaminer, antioksidanter og fiber. Fråts i blåbær, bringebær og tyttebær med god samvittighet. Prøv gjerne også de mer eksotiske bærvariantene som gojibær og acai som omtales som «superbær» på grunn av sitt høye innhold av viktige næringsstoffer og antioksidanter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Crestock.com

Høsten er også høysesong for norske rotgrønnsaker. Bruk ulike grønnsakene til å gi matrettene sødme, farge og ikke minst et høyere innhold av vitaminer og mineraler. I tillegg til at rotgrønnsaker generelt er rike på kostfiber og vitamin C, så kan blant annet gulrøtter skryte av å være en ypperlig kilde til vitamin A, mens sellerirot og rødbeter er rike på B-vitaminet folat.

Rotgrønnsaker er også ypperlig til snacks sammen med dipp, et sunt og næringsrikt valg til sofakos de mørke høstkveldene.

Viltkjøtt

Høst betyr jakttid og resultatet fra jaktsesongen kan med fordel serveres til middag. Viltkjøtt innebærer blant annet kjøtt fra elg, reinsdyr, rådyr og hjort. Dette kjøttet er magrere enn annet rødt kjøtt og det inneholder mer av de gode næringsstoffene, deriblant mer mineraler og omega-3. Dette skyldes at dyrene har et mer variert og sunnere kosthold fordi de beiter ute i naturen.

Helsedirektoratet anbefaler å begrense mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke, men viltkjøtt regnes ikke som rødt kjøtt. For eksempel så inneholder reinsdyrkjøtt mer enn det dobbelte av vitamin B12 sammenlignet med kalv og lam og kjøttet er sammenlignbart med fisk og sjømat når det gjelder omega-3 og essensielle fettsyrer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Løk

Det finnes flere helsebringende gevinster ved å spise løk. Blant annet så er løk med på å redusere kolesterolnivået i blodet, det er med på å forebygge hjerte- og karsykdommer og løk beskytter mot mange former for kreft. Løk er også en god kilde til såkalte fytokjemikaler, helsebringende plantestoffer. I tillegg finnes det mange løkvarianter å velge mellom, for eksempel gul løk, hvitløk, purreløk, rødløk, vårløk og sjalottløk.

Sopp

Sopp er en mager matvare som inneholder minimalt med fett, protein og karbohydrat. Matsopp består av 90 prosent vann og hundre gram sopp inneholder cirka 20 - 50 kcal, avhengig av sopptype. Derimot så inneholder sopp mye fiber og er en god kilde til B-vitaminer, kalium, jern og antioksidanter. Sopp er derfor perfekt i matretter der du ønsker litt ekstra fyll og smak uten at å øke kalorinivået drastisk.

Få i deg nok av dette vitaminet

Vitamin D er nødvendig for å ha god helse og vitaminet er blant annet viktig for å sikre opptak av kalsium. D-vitamin er med på å gi deg et sunt og sterkt skjelett og dessuten så har forskning vist at de med et lavere D-vitaminnivåer i blodet har større risiko for å bli deprimert.

Den beste kilden til vitamin D er sollys og har du hatt en solrik sommer vil kroppen ha opparbeidet seg et lager av vitamin D i leveren, noe du vil nyte godt av utover vinteren. Vi finner også vitamin D i mat, blant annet fet fisk og egg, og i tillegg er det noen margarin-, melk- og ostetyper som er beriket med vitamin D.

I de nye nordiske næringsstoffanbefalingene har anbefalingen for daglig inntak av vitamin D økt fra 7,5 mikrogram til 10 mikrogram for barn over 2 år og voksne. For eldre over 75 år er det anbefalt 20 mikrogram per dag. Her i Norge er det begrenset med sollys i vintermånedene og da må man være ekstra påpasselig med å få i seg tilstrekkelig med vitamin D.

Helsedirektoratet anbefaler de som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitamin D å ta tran eller et annet vitamin D-tilskudd daglig i perioder av året med lite sol.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Thinkstock)

Kakao

Det er ikke bare maten som kan gi deg et bedre immunforsvar og mer energi i høstmørket.

Dersom du lager kakao på den riktige måten blir det både sunt og godt samtidig som du styrker immunforsvaret. Kakaobønner inneholder antioksidanter og dette er også grunnen for at man anbefaler mørk sjokoladet i stedet for lys da det er mer av de gode næringsstoffene i den mørke varianten.

Kakaopulver inneholder også jern, kopper og kalium.

Lager du kakao med melk får du også vitaminer og mineraler fra melken, blant annet kalsium, riboflavin og jod. Når du lager hjemmelaget kakao kan du i tillegg regulere sukkermengden selv. Den sunneste kakaoen lager du med mager melk, lite sukker og mørk sjokolade eller kakaopulver.

Ønsker du en mer mokkasmak kan du gjerne tilsette litt kaffe i kakaoen.

Te

Te er på mange måter en vinnerdrikk. Den inneholder mange av de samme stoffene som kaffe og mørk sjokolade samtidig som den er så godt som fri for kalorier. I dag har man utallige tevarianter og smaker å velge mellom. En del tetyper inneholder en god mengde koffein, noe som kan hjelpe deg med å kvikne til om morgenen. Andre tevarianter har beroligende effekt og kan være gunstig før du skal legge deg på kvelden.

Særlig grønn te har fått et stort sunnhetsstempel og enkelte forskere hevder at å drikke flere kopper grønn te daglig kan øke forbrenningen. Videre er grønn te med på å rense munnhulen og tennene fordi teen inneholder antioksidanter som hindrer plakk å feste seg til tennene. Teen er også med på å bekjempe dårlig ånde.

Smør huden innenfra

I løpet av høst- og vintermånedene er det mange som opplever at man får tørr og sprukken hud. Vann er noe av det viktigste kroppen trenger for å holde huden sunn og rik på fuktighet. Husk derfor å drikke nok og den beste tørstedrikken er vann. Frukt og grønnsaker er også gode kilder til å gi kroppen nok vann.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag