RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette bør alle kvinner vite

Foto: Shutterstock
Får du 200 orgasmer i året kan du fjerne seks år fra fysiologien din. Dette og ti andre ting bør du vite om egen helse.

(SIDE2): Denne måneden kom en ny britisk undersøkelse som kartlegger kvinners helse. Studien har tatt for seg over én million britiske kvinner fra 50 år og oppover.

LES MER OM HELSE HER

Daily Mail refererer til undersøkelsen samt annen helseinformasjon, og har plukket ut en rekke pønker kvinner bør vite om egen helse.

Følgende bør du vite:

Litt skitten er bra
Vanlig renslighet og god kroppslig hygiene bør man kunne anta at ethvert voksent oppegående menneske sørger for selv. Man skal likevel ikke overdrive vaskingen eller bruken av anti-bakterielle midler. Noen bakterier trenger vi, både for å bekjempe forkjølelse og opprettholde den naturlige bakteriefloraen som eksisterer i kroppen.

Ta pillen
Ifølge undersøkelsen reduserer p-piller dramatisk risikoen for livmorkreft. Og for hvert femte år en kvinne er på pillen, har hun samtidig minsket sjansen for krefttypen med 20 prosent. De lærde strides imidlertid om pillen er bra eller ikke ettersom en sjelden bivirkning som kan forekomme ved bruk er blodpropp.

Drikk te
Sort te dreper bakterier i munnen, reduserer plakk og minsker sjansene for sykdom i gommene.

Ta folinsyre
Dette er et kosttilskudd mange forbinder med svangerskap ettersom det anbefales for gravide kvinner. Men folinsyren reduserer også risikoen for aldersrelatert AMD (age-related macular degeneration), en progressiv øyesykdom som ofte er vanskelig å behandle og kan føre til blindhet. Ved å ta folinsyre sammen med vitaminene B6 og B12, reduseres risikoen med 41 prosent.

Unngå coladrikker
Man hører mye om lettproduktenes baksider og hvor mange e-stoffer de inneholder. Fosforsyre som finnes i noen coladrikker har også vist seg å påvirke kroppens opptak av kalsium og kan dermed gå ut over skjelettet.

Ikke bli for tynn
Ifølge studien er den perfekte BMI (Body Mass Index) på omtrent 24. Det betyr at for en kvinne på ca. 1,62 og en halv meter (som er gjennomsnittshøyden hos britiske kvinner) bør ha en idealvekt på ca. 63,50 kilo. Mye fokus har blitt viet effektene av å være overvektig, men å være undervektig er ikke bra det heller. Å være for tynn kan eksempelvis påvirke fruktbarheten og dermed redusere sjansen for å bli gravid.

Ikke røyk
Ikke akkurat en overraskelse, men røyking kan føre til kreft, dårlig kondisjon og har en rekke andre negative effekter som å minske potensen hos menn. Ikke minst er det dyrt.

Spis flere bananer
Mange kvinner lider av depresjoner eller angst, og førstnevnte lenkes ofte til lave serotoninnivåer i kroppen, også kalt lykkehormonet. Mat som bananer, cottage cheese, kalkun og plommer inneholder mye av serotonin.

Tren styrke
Å trene med vekter styrker hele kroppen og reduserer også ryggsmerter, som mange kvinner sliter med i løpet av livet.

Ha sex 200 ganger i året
«Om du opplever minst 200 orgasmer årlig kan du redusere din fysiologiske alder med seks år», skal man tro den amerikanske professoren Mehmet Oz ved Colombia Universitet. Uttalelsen er basert på statistikk som ser på sexhyppighet og generell helse.

Vær obs på oppblåsthet
Kvinner opplever ofte at buksene strammer litt ekstra i perioder hvor kroppen kanskje holder på vann eller man er oppblåst, noe som er helt naturlig. Men man skal vite at oppblåsthet også kan være et symptom på livmorkreft.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere